Næringsliv

Aker i oljens Mekka

Brasil er nå oljens Mekka. 60 milliarder dollar skal investeres på brasiliansk sokkel de neste fem årene, mer enn noe annet sted i verden. Aker Yards er en av fire kandidater til å få en kontrakt på 13 milliarder kroner, men trøbbel har dukket opp.

Publisert Sist oppdatert

Brasils samlede olje- og gassreserver er langt større enn Norges, men bare en brøkdel er funnet og produsert. Det er naturlig å sammenlikne Brasil i dag med Norge på 70-tallet, da det virkelig tok av på norsk sokkel.

Aker Yards posisjonerte seg for det kommende brasilianske eventyret allerede i 2000. Direktør i Aker Promar, Per Olav Vollen, sier at Promar på den tiden var leid inn på timebasis av et rederi for bygging av skip. For å få frihet til å styre egne prosjekter trengte Promar en sterk partner. Det fikk de da Aker Yards kjøpte 51 prosent, en eierandel selskapet fremdeles har.

Aker Promar er strategisk plassert i Niteroi, rett utenfor Rio de Janeiro. Verftet har et areal på 170.000 kvadratmeter, en kai på 210 meter og alle tilhørende fasiliteter for å bygge båter på opptil 100 meter.

I løpet av fire år har Aker Promar kapret en markedsandel på rundt 50 prosent innen sitt segment, som er å bygge skip tilpasset spesielle behov for oljeplattformer. Verftet bygger på oppdrag av rederier, som igjen leier ut skipene til oljeselskaper. Vollen smiler om kapp med sola i 30 graders varme; i år forventes en omsetning i Aker Promar på 100 millioner dollar.

GODE TIDER

Det har gått bra fra dag én. Verftet fikk en sterk finansiell ryggrad da Aker Yards ble medeier i Promar, og kunne stille de garantier som var nødvendig for å være en seriøs aktør i det internasjonale markedet. Faktisk fikk vi fire kontrakter med internasjonale rederier umiddelbart etter at vi annonserte partnerskapet. Rederiene hadde i utgangspunktet ingen kontrakter, men også de så det opportunt å gå inn på den tiden. I dag brukes alle skipene av det nasjonale oljeselskapet Petrobras.

Markedet for skipsbygging har i Brasils nyere historie vært ekstremt turbulent. I etterkrigstiden bygget Brasil opp verft i verdensklasse, men et regimeskifte og endringer i rammebetingelsene på 70-tallet knuste et stort antall verft.

- Her i Niteroi var det lenge et dødt område med forfalne verft og skipsbyggere uten jobb. Det tar tid å komme tilbake. Vi har egne kompetansesentre for å utvikle folk, sier Vollen.

MILLIARDPROSJEKT

I kjølvannet av Brasils oljeeventyr har skipsbyggingen tatt seg opp, og utsiktene er fantastiske, ifølge Vollen. Politikerne har bestemt at bransjen skal styrkes, og Transpetro (Petrobras’ eget rederi) skal kjøpe en gigantisk flåte av nye tankbåter. I første omgang skal det bygges 40 tankbåter, og Aker er prekvalifisert - sammen med det brasilianske konsortiet Queroz Galvao. Det betyr at de er et av kun fire selskaper som får lov å komme med et anbud. Kontrakten er på 13 milliarder, like mye som omsetningen til hele Aker Yards i fjor.

Aker Promar samarbeider tett med Aker Brattvaag, som er et datterselskap til Aker Yards.

- Vårt konkurransefortrinn er at vi kan bruke Aker Brattvaags kompetanse i Brasil, sier Vollen.

I Brasil hersker et ønske om å styrke nasjonal industri og sikre sysselsetting. I forbindelse med kontrakter hvor det nasjonale oljeselskapet Petrobras er sluttkunden, stilles det som regel betingelser til kjøp av lokale tjenester og teknologi. Typisk skal nesten 70 prosent produseres lokalt. Men Vollen mener at det er rom for å argumentere for slakk i kravene, særlig når det gjelder kjøp av høyteknologi. Brasilianerne sliter med å bygge opp sin kritiske masse av høyteknologi. Det betyr at det er vanskelig for dem å levere samme kvalitet til samme pris som sine norske konkurrenter, som leverer til offshore-industrien over hele verden. Derfor bruker Aker Promar samme innkjøpsavtale på skipskomponenter som Aker Brattvaag i Norge. For eksempel er Kongsberg Maritime stor leverandør på kommunikasjons- og posisjonsutstyr. Rolls Royce i Norge leverer design og omfattende utstyrspakker.

KORRUPSJON OG KULTURFORSKJELLER

Siden mai har Brasils regjeringsparti vært paralysert av en grov korrupsjonssak. Tidligere superminister Dirceu måtte gå etter at han ble avslørt som mannen bak et skandaløst oppkjøp av politisk støtte til president Lula, hvor politikere i andre partier fikk penger for sine stemmer i avgjørende saker. Lula, som vant forrige valg under parolen «kamp mot korrupsjon», har grått frem sin uskyld på TV, men troverdigheten er svekket. Hvorvidt det spiller noen rolle er usikkert. Ingen tror på renhårige politikere likevel. Senest i september måtte presidenten i kongressen gå etter at han forlangte bestikkelse for å tillate oppstart av en restaurant i bygget.

Hvordan er det som nordmann å jobbe i en kultur hvor korrupsjon ser ut til å gjennomsyre hele systemet fra topp til tå?

- Tross alt, jeg tror at den siste tids avsløringer er et tegn på at korrupsjon er på vei tilbake. For seks år siden ville ikke disse sakene blitt avdekket. Mitt inntrykk er dessuten at det er mindre korrupsjon i forretningslivet enn i politikken. Jeg har aldri fått noen krav, og ville blitt svært overrasket hvis jeg fikk et tilbud. Aker Yards har klare retningslinjer, og hittil har vi hovedsakelig jobbet med internasjonale rederier, sier Vollen. Han bedyrer at de gjør alt i henhold til loven.

- Som del av ferdigstillingen av nye båter, må vi komme med en erklæring på at ting er gjort i henhold til Brasils krav og spesifikasjoner. Det er nok nødvendig med enda sterkere politiske føringer for at brasiliansk høyteknologi skal vinne frem i kampen om kontrakter, sier han.

Med politikere som i stor grad bruker sin makt til å tjene personlige interesser blåser det hardt på toppen. Det ene regime avløses ofte av deres rake motstykke. Det gjør noe med den brasilianske kulturen.

- Siden det politiske klima er veldig turbulent, har ikke brasilianere tradisjon for å tenke langsiktig. Det kan gjøre det vanskelig å legge planer. På den annen side er brasilianere veldig gode til å ta ting på sparket, forteller Vollen.

ANNERLEDES

Selv om Vollen har vært seks år i Brasil, og snakker flytende portugisisk, er han mer opptatt av drift enn å bygge relasjoner med potensielle kunder.

- Brasilianerne har en annen måte å gjøre forretninger på enn nordmenn. Det legges mer vekt på personlige relasjoner her, og for å virkelig forstå det må man tenke som en brasilianer, sier Vollen.

Den andre halvdelen av Aker Promar eies av fire brasilianere, og det er de som står for kundekontakten lokalt.

En av Vollens prioriterte oppgaver er å utvikle mer norske arbeidsmetoder, særlig når det gjelder prosjektorganisering. Målet er å spare penger ved å effektivisere driften. Den blomstrende brasilianske økonomien har nemlig noen konsekvenser.

- Den lokale valutaen real har i løpet av det siste året styrket seg i forhold til dollar med 25 prosent. Det er en utfordring når man stort sett har utgifter i real og inntekter i dollar, men vi tjener penger - uten at jeg vil si hvor mye, sier Vollen.

Trøbbel

Aker Yards
Millioner kroner3.kv3. kvEndring
20052004
Omsetning11 7108 66435,2 %
Driftsresultat47036927,4 %
Resultat før skatt51135344,8 %
Tall t.o.m. 3. kvartal.
Kilde: Aker Yards

Tre rettssaker og en kritisk riksrevisjon kan ødelegge vinnersjansen for Aker Promar i kampen om kontrakten på 13 milliarder kroner for bygging av en tankskipflåte i Brasil.

Forsmådde deltakere i anbudskonkurransen klager ifølge Lloyds List, som også forteller at den brasilianske riksrevisjonen forsøkte å suspendere hele anbudsrunden.

Konsernsjef Karl Erik Kjelstad i Aker Yards, som eier 51 prosent av Aker Pormar, bedyrer at de har fulgt retningslinjene.

- Turbulensen må skyldes andre anbydere enn oss, sier han.

- Deres verft, hvor tankbåtene eventuelt skal lages, finnes ikke i dag. Hvordan kunne Aker Promar danke ut eksisterende verft i Brasil, og bli shortlistet som en av fire kandidater til kontrakten?

- Aker Yards har en unik track record på å bygge og å etablere verft, og Aker Promar er et av de få verft som har lykkes med kommersiell drift i Brasil.

- Wagner Victer, ministeren for energi, skipsbygging og bensin i delstaten Rio de Janeiro er en av anbudsprosessens argeste kritikere. Hvorfor det?

- Hvis vi bygger et verft vil det være utenfor Rio. Victer vil ha mest mulig aktivitet i sitt område. Forøvrig har vi et godt forhold til ham, sier Kjelstad.

Brasil vs Norge

Brasil er netto importør av olje, men har som mål å produsere alt de konsumerer innen 2006. Det tilsvarer 1,9 millioner fat olje/dag. Innen 2010 skal produksjonen opp i 2,3 millioner fat om dagen. Ifølge anslag fra 2003 er oljereservene på brasiliansk sokkel til 11 milliarder fat oljeekvivalenter.

Norge er i dag den tredje største eksportøren av olje i verden. Kongeriket produserte 2,8 millioner fat per dag i 2004. I 2009 forventer man en produksjon på 2,3 millioner fat. Gjenværende norske oljereserver per 31.12.2004 var: 1225 millioner standard kubikkmeter (7,7 milliarder fat).

Det svarte gull lokker

Brasil har 180 millioner innbyggere og en tredjedel av arealet i Syd-Amerika. Ufattelig rikdom finnes i landet, selv om det ikke gagner folk flest. Nå, når oljen omsider kan renne gjennom utenlandske fingre, våkner Ola Nordmann.

Erik Hannisdal, sjef for Innovasjon Norge i Brasil, sier at det bare var elleve norske selskaper på oljemessen i Brasil for tre år siden. I fjor var det femti.

- Dette er en god temperaturmåler på forventningene til det brasilianske markedet. Samtidig har eksporten fra Norge til Brasil økt med femti prosent. Selv om bare én prosent av den totale norske eksporten går hit, tilsvarer det verdier for to milliarder kroner, sier han.

Startskuddet for den internasjonale interessen for Brasil var implementeringen av Petroleum Law i 1998, som åpnet markedet for utenlandske aktører. Inntil da hadde det nasjonale oljeselskapet Petrobras monopol på å utvinne brasilianske oljefelt. Selv om Petrobras fremdeles kontrollerer 98 prosent av olje- og gassfeltene, er fremtiden lys for underleverandører. Stadig flere spillere på banen og økende aktivitet gir gode tider innen olje, gass og maritim sektor.

Fisk har tradisjonelt vært den største eksportartikkelen fra Norge til Brasil, og er på mange måter et synonym med Norge, brasilianerne elsker bacalao, men eksporten fra norsk offshore-teknologi passerte klippfiskeksporten for første gang i 2004. Det er marked for alt fra kompressorer til livbåter, og fra seismikk til rørlegging.

Sist vi var i Norge, traff vi 60 selskaper som snuste på muligheter innen oljesektoren i Brasil. Det som stopper en mer massiv etablering i Brasil, er at det er mye aktivitet i Norge; mange selskaper har det for travelt til å satse utenlands akkurat nå. En vellykket etablering i Brasil krever tid og at man setter av nøkkelpersonell. Små og mellomstore bedrifter (færre enn 250 ansatte og mindre enn 50 millioner euro i omsetning) kan få konsulentbistand og tilskudd til oppstart i Brasil fra Innovasjon Norge. Hannisdal skuer utover Rio, en by med 11 millioner innbyggere, og avrunder - før han styrter tilbake:

- Innovasjon Norge i Rio har syv ansatte med til sammen 50 års erfaring med etableringer i det brasilianske markedet De er fokuserte på olje, gass og maritim sektor i Brasil. Vi utgjør en kobling mellom norsk og brasiliansk industri, gjennom vårt lokale kontor og organisasjonen i Innovasjon Norge for øvrig. Vi samarbeider også tett med INTSOK i denne sektoren. Våre viktigste tjenester er å gjøre markedsundersøkelser, sette opp møter med potensielle kunder og hjelpe norske bedrifter med å utforme en strategi. De kjenner produktet, vi kjenner det brasilianske markedet, og beslutningsprosessene hos de brasilianske aktørene.

Powered by Labrador CMS