Næringsliv
Alle sikler på Helgø
Rimi-Hagen har prøvd seg. Det samme har Meny-kjeden. Beilere har det vært nok av for den lille butikkjuvelen på Nord-Jæren. Men Helgø Matsenter AS sier høflig nei til alle. Friheten nytes best på utsiden av en kjede.
Det ble all time high i fjor og selskapet forbedret resultatet med 39 prosent.
- Vi har hatt en flott volumvekst. Det er kjekt å drive butikk om dagen, sier disponent Oddvar Hanasand til Økonomisk Rapport.
Det familieeide dagligvarekonsernet har sin opprinnelse i Malmgården i Hillevåg i Stavanger der Hallvard Helgø i 1957 åpnet Helgø snarkjøp. Siden flyttet butikken ut på Mariero, og det var dét inntil langt utpå 1990-tallet. Da begynte ekspansjonen. I dag består Helgø Matsenter AS av fem daglivarebutikker, to i Stavanger og tre i Sandnes, samt en cateringavdeling. Målet er at omsetningen skal passere 340 millioner kroner i år.
Samtlige fem Helgø-butikker kjører fullsortiment med opptil 12.000 vareslag og velfylte ferskvaredisker der også husets egne produkter er å finne, blant annet produsert av Helgøs pølsemakeri.
Toppledelsen for 220 ansatte sitter på Mariero i Stavanger og består av to personer; Roald Helgø, som er andre generasjon, og disponent Oddvar Hanasand. Sammen med to regnskapsførere utgjør de hele administrasjonen, i tillegg til butikksjefene.
Helgø Matsenters filosofi er så langt i fra lavpriskjedenes som det er mulig å komme. På Helgø finner du rype i frysedisken, og levende hummer i akvariene, mens veggpryden er utstoppede dyr fra norsk fauna. Kundene må nok beskrives som etablerte, og ikke så veldig opptatt av sluttsummen på handlelappen.
- Målet vårt er ikke å vinne priskrigen, det er ikke forenlig med å være best på utvalg. Målet er å være best på ferskvarer samtidig som må vi ha et fornuftig prisnivå, mener Hanasand og tror de siste årenes økende oppmerksomhet rundt mat, kjendiskokker og livsstil har noe av æren for suksessen.
Omsetningsøkningen kommer på tross av, eller kanskje på grunn av, en stadig hardere konkurranse matvareaktørene mellom. Den Helgø-butikken som går best, ligger på Mariero i Stavanger og har gigantene Rema 1000 og Obs! Stormarked som naboer innenfor en radius på 150 meter.
- Da Obs! åpnet fikk butikken sin største omsetningsøkning noensinne, forteller Hanasand.
Ikke rart da at beilerne står i kø for å få Helgø-familien innlemmet i sin. For noen få år tilbake var det Stein Erik «Rimi» Hagen som hadde med seg handlelapp til Mariero. Han fikk nei. Så seint som i fjor var det Meny-kjeden som ville åpne lommeboken. De fikk også avslag.
- Hvorfor får alle nei?
- Vi trives best alene, er det lakoniske svaret fra Hanasand.
Fordelen med å stå alene er åpenbar. Hvis det om sommeren plutselig oppstår en varmebølge kan butikkene allerede dagen etter kjøre en markedskampanje med grillvarer og andre typiske varer som hører godværet til. De store kjedene kommer først på banen uken etterpå. Da kan regnværet allerede ha satt inn.
Likevel, helt uten kjedesamarbeid er Helgø ikke.
- Vi samarbeider med NorgesGruppen, og nyter godt av innkjøpsprisene som de greier å forhandle seg frem til. Men vi styrer alt sjøl når det gjelder markedsføring og sortiment, sier Hanasand.
Strategien fremover er å vokse videre, men ikke for enhver pris. For tiden ser Helgø Matsenter AS etter muligheter for å åpne butikk blant de 20.000 innbyggerne i bydelen Hundvåg i Stavanger. Oppskriften til suksess ligger i å være lokal og ha egenart.
- Alt er så likt i dag, folk vil ha det litt annerledes, det er dét vi gir kundene, mener Hanasand.
Helgø Matsenter AS | |||
Millioner kroner | 2002 | 2001 | Endr. |
Omsetning: | 284,2 | 262,3 | 8,3% |
Resultat før skatt: | 9,9 | 7,1 | 39,4% |
Driftsresultat: | 15,9 | 13,9 | 14,4% |