Antropologer lager kundestrategi
Datagiganten Intel går nye veier for å forstå sine kunder. Det er ikke lenger bare markedsøkonomer og PR-folk som legger strategiene. Sosialantropologien har fått sin plass i analysen av kundene og i produktutviklingen. Antropolog Genevieve Bell har vært ansatt i Intel siden 1998 og jobber sammen med lokale fagfeller i land som India, Kina, Malaysia, Singapore og Australia for å forstå ulike gruppers forhold til bruk av teknologi. Det handler om å forstå sosiale og kulturelle forskjeller. «En av forskjellene på USA og Asia er størrelse og interiør i hjemmet. Når vi i Intel jobber med det digitale hjemmet er det viktig at vi ikke har forutinntatte bilder av hvordan et hjem ser ut,» sier Bell.
Teknologien brukes på ulike måter ulike steder i verden. I Kina tar folk med mobiltelefonen til tempelet for å få den velsignet. Muslimer som har GPS bruker teknologien for å lokalisere Mekka, mens enkelte asiater brenner mobiltelefoner laget av papir, slik at de kan brukes av deres forfedre i den neste verden. Intel lager dog ikke egne produkter basert på slike erfaringer, men bruker innsiktene fra antropologien til å vise kundene hvordan produktene kan møte deres behov.
Referanse: Silicon Valley/ San Jose Business Journal