Næringsliv

Apples søte musikk

Med iPod har Apple-sjefen Steve Jobs funnet sin søte musikk.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at iPod har revitalisert markedet for lovlig nedlasting av musikk fra internett. Men iPod har også faktisk revitalisert moderselskapet Apple, som tradisjonelt kun har solgt Macintosh-computere (populært kun kjent som Mac).

Til tross for fancy design og en lojal tilhengerskare (spesielt innen designerbransjen), har markedet for Mac vært nokså begrenset i forhold til andre computere. Lanseringen og salget av iPod kom derfor som en hyggelig overraskelse for Apple-sjef Steve Jobs, visjonæren bak både iPod og Apple.

Salget av musikkspilleren har nemlig gått forbi salget av Mac. I regnskapsåret 2004 (som sluttet i september) solgte Apple 2,4 millioner Mac. Det var 33,2 prosent færre enn antall iPod-enheter som ble solgt i samme periode. Så sent som i forrige regnskapsår solgte Apple tre ganger flere Mac enn iPod.

Og salget vil trolig ta av enda mer i tiden fremover. HP, verdens største PC-produsent, begynte i august å selge iPod-maskiner med HP-logoen. Salget av HPs iPod går «ekstremt bra» erklærte HP-sjef Carly Fiorina i november.

Samtidig tilbyr selskapet iTunes programvaren på alle HP-computere.

- Den mest spektakulære alliansen som er inngått i online-musikk-kappløpet er den mellom Apple og HP, skriver Heggernes og Bakke-Eriksen.

Grunnen til at det er oppsiktsvekkende, er at Apple aldri før har inngått samarbeid med konkurrenter, og i alle fall ikke konkurrenter som produserer maskinvare med Microsofts operativsystem.

- Så at Apple skulle inngå et samarbeid med et firma som produserer PC-er med Microsofts operativsystem på kom som et sjokk på mange, sier utredningen.

Apples fordel av denne alliansen er først og fremst tilgang med sin iTunes til utallige Windows-skrivebord, et område som tidligere har vært tilgjengelig kun ved at brukerne aktivt har oppsøkt iTunes og lastet det ned selv. For å dra en parallell til Internet Explorer: Den tette integreringen som er mellom Windows og Internet Explorer gjør at de færreste aktivt henter en annen nettleser, selv om det finnes mange andre nettlesere, som Opera, Mozilla med mer.

- Apple har med sitt valg av alliansepartner gjort et lurt trekk, og det vil nok hjelpe Apple i kampen om å oppnå dominant design, mener forfatterne.

Men svakheten til iPod er at de kjører hardt på sine egne løsninger. De vil ta hele markedet selv, påpeker de.

Powered by Labrador CMS