Samfunn
Australske forbrukermyndigheter vil ha økt kontroll med nettkjempene
Vil skjerpe tilsynet med selskaper som Facebook og Google.
Det går fram i en omfattende rapport utarbeidet av Australian Competition and Consumer Commission (ACCC).
ACCC har gjennom en 18-månedersperiode gransket innvirkningen de digitale plattformene har på nyheter og reklame, og sier de har funnet flere problemer med håndteringen av data som kan skade forbrukerne.
Brukerne er ikke godt nok informert om hvordan deres data samles inn og brukes, og har liten kontroll over datainnsamlingen, konstaterer kommisjonen.
I rapporten, som er på 619 sider, omtales det store omfanget av informasjon som samles inn uten noe informert samtykke, som problematisk.
ACCC anbefaler å innføre personvernregler som kan håndheves for de digitale plattformene. De ber den australske regjeringen sette i verk tiltak for å begrense selskapenes dominans i markedet i landet.
– De dominerende digitale plattformenes svar på problemene vi har påpekt, kan best beskrives som «stol på oss», sier ACCC-leder Rod Sims.
ACCC slår også fast at det australske samfunnet, på lik linje med andre land i verden, har blitt påvirket av desinformasjon og en økende mistro til nyheter.
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere