Næringsliv

Baltisk bildrøm

Foreløpig er nye Audier et sjeldent syn i Litauen og Latvia. Det har MøllerGruppen tenkt å gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Det er nemlig MøllerGruppen som gjennom Møller Baltikum importerer det tyske bilmerket til disse landene. I tillegg importerer Møller Volkswagen, som har en solid markedsandel på 14 prosent i de to landene. Fra 1. juni står Møller Baltikum også for importen av Volkswagen til Estland.

MøllerGruppens historie i Baltikum startet allerede i 1996.

- I 1993 etablerte Volkswagen seg i Latvia og Litauen med lokale forhandlere. Tre år senere ble vi invitert av Volkswagen til etablere et samarbeid med den lokale partneren i Litauen. I 1997 kjøpte vi oss inn og etablerte et joint venture med den lokale forhandleren, sier Pål Syversen, administrerende direktør i MøllerGruppen.

- Hvorfor ble nettopp dere spurt?

- Vi har en lang historikk med Volkswagen og en god track record både innen grossistvirksomhet, detalj, IT og logistikk. Dessuten ligner markedet i Baltikum på det norske markedet på femtitallet, sier Syversen.

- Markedet har det samme potensial, men utviklingen vil gå fortere, supplerer Jon Røhrt, direktør for informasjon og organisasjonsutvikling.

KJØRER BRUKTBIL

I mai i fjor ble både Latvia, Litauen og Estland med i EU. Alle landene orienterer seg mot vest. Forbruket og kjøpekraften øker, og balterne vil gjerne ha det samme som sine vestlige naboer. Da står en ny bil høyt på ønskelisten.

Det vanligste er imidlertid fortsatt å kjøre rundt i en bruktbil. I Litauen er for eksempel nybilmarkedet på 10.000-12.000, mens bruktbilmarkedet teller 100.000 biler. Det forteller Ketil Borgvin Dørre, administrerende direktør i Møller Baltikum.

- De importerer 8-10 år gamle biler fra Tyskland, Nederland og Belgia, og eksporterer enda eldre biler østover, sier han.

- Men andelen nytt vokser, og det er en naturlig vekst i markedet, sier Syversen, som forteller at de fleste Audier som ruller rundt på veiene i Litauen og Latvia er 15 år gamle.

- Det blir ikke noe særlig merkevarebygging av det, sier han.

I dag har Audi en markedsandel på litt under to prosent i Litauen og Latvia. (I Estland er det lokale aktører som styrer Audi-importen.) Premiumsegmentet står for rundt 10 prosent av det totale markedet, og de mest populære litt dyrere merkene er Mercedes Benz, BMW og Volvo. Møller Baltikums mål er at Audi skal ha en markedsandel på fire prosent om fem år. I dag er det hovedsakelig næringslivet og myndighetene som kjøper nye Audier.

VEKSTMULIGHETER

- Hvorfor valgte dere å satse i Baltikum?

- MøllerGruppen har totalt hatt en markedsandel på over 20 prosent i mange år i Norge. Vekstmulighetene våre var å bli større i bilforhandlerleddet, eller gå til nye markeder. Å etablere seg med et nytt og ukjent merke er omtrent umulig i Norge, men ikke i Baltikum, sier Syversen.

- Dere dro ikke til Baltikum fordi det var nytt og spennende, da?

- Jo, kanskje det. Men å gå inn i Baltikum var en risiko. Virksomheten i Baltikum har vært og vil være et investeringscase en god stund fremover. Vi er fornøyde med at vi ikke har trengt å fylle på med kapital siden vi etablerte oss der, sier han, og understreker at det er en del forskjeller i måten å drive forretning på i Baltikum.

- Mange prosesser er mindre transparente. Det er ikke noe Brønnøysundregister, for eksempel, så det er vanskelig å få oversikt over bedriftene som opererer på markedet. Det er viktig å bygge opp et godt nettverk.

RIFT OM KOMPETANSE

Møller Baltikum har i dag 175 ansatte, og satser på å ansette lokale folk. Men det kan være vanskelig å finne gode ledere, så det er stor etterspørsel etter passende kandidater.

- Det betyr vel høye lederlønninger?

- Ja, det er større forskjeller mellom lederlønninger og vanlige lønninger enn her i Norge, men sånn har det alltid vært i disse landene, sier Syversen.

- Før var det de som hadde nettverk og informasjon som hadde makten, i dag er det de med nettverk og kompetanse, sier Røhrt.

MøllerGruppen er ikke den eneste utlendingen som har etablert seg i bilmarkedet i Baltikum. Både Toyota, Citröen og Honda er finskeid. Alle de tre baltiske landene tar imot utenlandske selskaper med åpne armer.

- Er bilkjøperne klar over at det er nordmenn som selger dem Volkswagen og Audi?

- Nei, jeg tror ikke det er så kjent. Noen av næringslivskundene vet selvfølgelig dette, sier Syversen.

Samarbeidet mellom Møller Baltikum og MøllerGruppen i Norge er tett. Møller Baltikum bruker Harald A. Møllers kompetanse innen merkevarebygging, og utnytter mest mulig av MøllerGruppens infrastruktur, for eksempel IT- og logistikksystemer. Målet er å benytte seg av morselskapets lederutvik-lingskompetanse også.

- I Norge er vi flinke til å utdanne ledere, og det er vi opptatt av å kunne tilby i Baltikum også. Avdelingslederne må se at de har sjansen til å avansere, sier Røhrt.

- Blir medarbeiderne lenge hos arbeidsgiver, eller bytter de jobb ofte?

- Det er variabelt. De er ikke vant til forutsigbarhet, og er villige til å satse på nye ting hvis muligheten byr seg, sier Dørre.

- Drømmen er å starte et topplederprogram med samme standard som i Norge, forklarer Røhrt.

- Er det en visjon?

- Nei, visjon er for langt unna. Det er en ambisjon. Vi blir skuffet hvis vi ikke får startet noe slikt i løpet av 2005, sier Syversen.

2005 kan komme til å bli et viktig år for Møller Baltikum, med oppstart av lederutviklingsprogram og overtakelse av Volkswagen-import til Estland.

- Husk på at vi begynte å snuse på Baltikum allerede i 1995. Det betyr at vi har hatt disse landene i fokus i 10 år allerede. Det er en god stund, sier Røhrt.

MøllerGruppen i Baltikum

1997 - Etablerte et joint venture med en lokal VW-forhandler i Litauen.
2001 - Kjøpte ut joint venture-partneren i Litauen.
2002 - Kjøpte opp VW og Audi-importør/forhandler i Latvia.
2004 - Skilte ut Møller Baltikum som eget forretningsområde, og slo sammen Audi-importen i Litauen og Latvia.
2005 - Skal begynne å importere VW også til Estland fra 1. juni.

Møller Baltikum
Millioner kroner
20042003
Driftsinntekter451255
Driftsresultat13,813,8
Resultat før skatt3,93,8
Kilde: Selskapet

Powered by Labrador CMS