jobb og ledelse
Båtkjede vil utkonkurrere de små
Norge har fått sjølivets svar på Byggmakker. Den nye Wave-kjeden er landsomfattende med 30 forhandlere. Det er forhandlerne av båter til den jevne nordmann som har slått seg sammen. Bak står Marine Power på Høvik i Bærum - markedsleder på salg av motorbåter i Norge, og heleid av verdens største båtkonsern, amerikanske Brunswick Company. Administrerende direktør Per Gunnar Flåten lover tøffere tider, felles kampanjer og prisdumping.
Foreløpig består kjeden av selvstendige forhandlere, med en felles Wave-profil, grunnsortiment, serviceapparat og innkjøpssamarbeid. Felles for alle er salg av Marine Powers egne båter og motorer, som Mariner, Mercury, Mercruiser, Askeladden og Uttern. I tillegg kan de forhandle båter og utstyr fra andre leverandører.
Flåten har arbeidet i flere år med å etablere kjeden.
- Over 40 millioner kroner, inklusive 12 millioner kroner til markedsføring, har gått med, hevder han.
Flåten mener at Wave kommer til å gå nye veier i den norske båtbransjen. Han ser ikke bort fra at det etter hvert vil bli lansert et tettere samarbeid mellom aktørene i kjeden, selv om han ikke vil gå så langt som å si at det første ankeret til Norges første båtkonsern nå er kastet. Oppkjøp kan bli aktuelt.
- Marine Power har spyttet desidert mest i kassa til Wave ved å dekke 90 prosent av omkostningene, opplyser Flåten, som ikke vil vedgå at det er Brunswick som nå styrer store deler av båt-Norge.
- Vi har delvis bestemmende makt, men forholdet mellom partene i kjeden er basert på en gentleman´s agreement, sier Flåten.
Han regner med at kjeden vil konkurrere ut mindre lokale båtforhandlere langs kysten, slik at det vil bli igjen færre og større forhandlere i et mer sentralisert nett.
- Vi vil opprettholde et spredd serviceapparat, slik at våre kunder har lett tilgang til reparasjoner eller innkjøp mens de er ute på tur, sier han.
Flåten sier at de skal kapre en fem prosent markedsandel årlig fremover de neste fire til fem årene. De streber etter en markedsandel på rundt 50 prosent, mot 32 prosent av markedet i dag.
IKKE IMPONERT
Norgessjef J. Henrik Thaulow hos hovedkonkurrenten Yamaha Norges båtdivisjon tar imot nydannelsen med et skuldertrekk.
- Dette er ikke mer enn en ny stil på noe som allerede eksisterer, sier han.
Bortsett fra at Yamaha krever eksklusivitet for sine motorer hos sine rundt ett hundre forhandlere i Norge, mener han det ikke er mye som skiller Wave fra Yahamas forhandlernett.
- De gir en prisreduksjon hvis en reservedel ikke har kommet 48 timer etter at den er bestilt. Den garantien gir ikke vi. Det er vel egentlig eneste forskjell mellom dem og oss, sier Thaulow.
Flere kjeder
Administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat ser ikke bort fra at det kommer nye kjeder i kjølvannet av Wave. Hvilke, ønsker han ikke å spekulere over.
- Men marginene i motorbåtbransjen er små og konkurransen er knallhard. Det kan tvinge frem nye kjeder, sier Prytz.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen