Næringsliv

Beste informanter på Oslo Børs

Evne til å informere aksjemarkedet, bygge tillit og troverdighet er et viktig element for de børsnoterte selskapene. Statoil får toppkarakter for sitt IR-arbeid i et turbulent år i selskapets historie.

Publisert Sist oppdatert
Snittkarakter 6,37

Sammen med 121 analytikere og forvaltere har analysebyrået REGI i samarbeid med Geelmuyden.Kiese gjennomført en årlig undersøkelse om Investor Relations i norske børsnoterte selskaper. Undersøkelsen har kartlagt hvilke faktorer analytikerne og forvalterne mener er viktig for å informere aksjemarkedet best mulig. Over 300 svar har blitt samlet inn i undersøkelsen.

De 75 største selskapene i undersøkelsen har hatt mulighet til å bli rangert, men 33 falt bort på grunn av manglende analysedekning. Derfor inneholder årets undersøkelse 42 selskaper. Kriteriene som analytikere og forvaltere trekker frem som de viktigste i IR-undersøkelsen er i stor grad knyttet til selskapets ledelse. Kriterier som toppledelsens åpenhet, toppsjefens tillit, kvartalsrapportering, toppledelsens tilgjengelighet og kontinuerlig informasjon er de fem viktigste kriteriene. Årets undersøkelse ga en snittkarakter på 6,37 mot 6,14 året før, hvilket betyr at analytikere og forvaltere mener norsk IR-arbeid har blitt noe bedre.

IR-undersøkelsen har også vurdert hvordan norske IR-ansvarlige tror analytikerne kommer til å bedømme dem. REGI har snakket med 34 IR-ansvarlige i norske bedrifter. Undersøkelsen viser at her er det store forskjeller og det fremkommer at norske bedriftsledere har et vel godt selvbilde. Norske IR-ansvarlige har vurdert sitt eget IR-arbeid som bedre enn analytikerne i alle kategorier, tilsvarende 1,20 bedre i karakter. Det er spesielt stor forskjell på analytikernes og IR-ansvarlig sin vurdering av analytikertreff. Der har analytikerne vurdert sitt arbeid til snittkarakteren 5,36, mens IR-ansvarlige bedømmer seg selv til 7,33. På kriteriet selskapets åpenhet har også partene helt ulik oppfatning. Analytikerne mener karakteren 6,07, mens bedriftene selv bedømmer seg selv til 8,07. Når analytikere og IR-ansvarlige skulle bedømme selskapets finansdirektør og hvor relasjonsskapende personen viste undersøkelsen også store sprik.

Mikael Kärrlander, ansvarlig for IR-undersøkelsen i REGI mener årets IR-undersøkelse viser veldig store forskjeller på hvordan analytikere og selskapene selv bedømmer sitt IR-arbeid.

- Det er veldig stort gap i enkelte kategorier og nesten større forskjeller enn tidligere år. Jeg har i år lagt spesielt merke til gapet i vurderingen av selskapets CFO i den relasjonsskapende kategorien, sier han.

STATOIL TIL TOPPS

Det mest oppsiktsvekkende ved undersøkelsen er at Statoil topper årets IR-undersøkelse og får karakteren 7,69 av 10 mulige poeng. I september 2003 måtte konsernsjef Olav Fjell gå av på grunn sin kjennskap til konsulentavtalen med Horton Investments og Inge K. Hansen ble konstituert konsernsjef. Årets IR-undersøkelse er gjennomført i tidsrommet fra oktober til midten av januar. Det ser derfor ut til at analytikere og forvaltere har sett gjennom fingrene på Statoils håndtering av Iran-avtalen som gikk til dels hardt utover konsernets omdømme. De mener tydeligvis at selskapet fikk kun en kortvarig skramme i baugen. All uroen ser ut til å ha hatt en begrenset effekt også på investorenes vurdering av selskapets økonomiske fremtidsutsikter. Statoil-kursen har vist pen kursstigning siden september i fjor.

Blant øvrige selskaper som får skryt for sitt IR-arbeid er tungvektere som Norske Skog, Storebrand, Telenor, Tomra og Schibsted. Storebrand gjør et kraftig byks til tredjeplass fra fjorårets 28. plass. På syvende plass kommer oljeserviceselskapet Prosafe som også vant fjorårets Farmandpris, som er Økonomisk Rapports kåring av beste årsrapport. Det ser ut til at også analytikere og forvaltere vet å verdsette selskapets IR-arbeid.

OPPSIKTSVEKKENDE

Jørn Bremtun, leder for finansiell kommunikasjon i Geelmuyden.Kiese har jobbet med den norske utgaven av IR-undersøkelsen sammen med analysebyrået REGI. Bremtun mener det er oppsiktsvekkende at Statoil fikk toppkarakter i årets IR-undersøkelse tatt i betraktning korrupsjonsanklagene og Olav Fjells avgang, men viser til at selskapet har kommet høyt opp på listen også tidligere år. Det er tredje gang undersøkelsen gjennomføres i Norge.

- Statoil har kommet høyt oppe på listen tidligere, og analytikerne er i år veldig fornøyd med selskapets analytikermøter og kapitalmarkedsdager. Det er imidlertid få selskaper som holder et jevnt høyt nivå innenfor alle kriteriene. Det er mye å jobbe med for mange, og dersom rapporten kan inspirere selskapene til forbedringstiltak på svake områder har vi nådd vårt mål, sier Jørn Bremtun.

Rådgiver Georg A. Huus i Geelmuyden.Kiese er en av initiativtakerne til den årlige Investor Relations undersøkelsen i Norge. Huus tror børsnoterte selskaper har et klart forbedringspotensial til å kommunisere med finansmarkedet, men da må man også bli flinkere til å systematisere tilbakemeldingene fra IR-arbeidet. Det er hva denne undersøkelsen er ment å bidra med.

- Undersøkelsen viser at hvert tredje selskap straffes med en informasjonsrabatt. For eierne må dette være et trist faktum. Dette er selskap som ville fått bedre aksjekurs ved å kommunisere bedre med finansmarkedet. Risikoen i disse aksjene stiger fordi analytikere og forvaltere oppfatter at selskapets informasjon faller i troverdighet og relevans. Sett karakter på IR-arbeidet. Da vil man raskt se hvor forbedringspotensialet ligger i forhold til de kriteriene som blir målt, eller i forhold til de selskap man ønsker å sammenligne seg med. Det er dette de flinkeste selskapene bruker denne IR-undersøkelsen til, sier Georg A. Huus.

Beste selskaperpå Investor Relations
SelskapKarakter
1Statoil7,69
2Norske Skog7,32
3Storebrand7,27
4Telenor7,25
5Tomra7,23
6Schibsted7,17
7Prosafe7,04
8Farstad Shipping7,03
9Orkla6,99
9Norsk Hydro6,99


Slik er undersøkelsen gjennomført:
Analysebyrået Regi har gjennomført den årlige svenske Investor Relations-undersøkelsen siden 1998. Norge har vært med de siste tre årene. Totalt har 121 analytikere og forvaltere vært med i undersøkelsen, hvorav 100 nordmenn. Øvrige analytikere sitter i London. For å bli vurdert stilles det krav om at minimum tre analytikere følger selskapet på fast basis. Analytikerne og forvalterne har bare besvart spørsmål tilknyttet de selskapene de selv følger.

Følgende kriterier er besvart i undersøkelsen

  • Kontinuerlig informasjonsgivning - frekvens
  • Kontinuerlig informasjonsgivning - innhold
  • Årsrapport
  • Kvartalsrapport
  • Analytikertreff/kapitalmarkedsdager
  • Hjemmeside - funksjonalitet
  • Hjemmeside - aktualitet
  • Selskapets tilgjengelighet
  • Selskapets åpenhet
  • Selskapets IRO - kompetanse
  • Selskapets IRO - relasjonsskapende
  • Selskapets CFO - kompetanse
  • Selskapets CFO relasjonsskapende
  • Selskapets sjef - fremtredende
  • Selskapets sjef - tillitskapende
    Spørsmålene er besvart på en skala fra 1 til 10 der 1 er dårligst og 10 best.
Powered by Labrador CMS