Næringsliv

Billettinntektene i været

Klubbene i Tippeligaen regner med å øke billettinntektene med 16 prosent i 2005.

Publisert Sist oppdatert
Kilde: Klubbene

Opprykkslagene Start og Aalesund står for halvparten av veksten. Det er normalt at nyopprykkede lag øker tilskuertallet betydelig. Likevel betyr ny stadion i Ålesund ekstra for årets vekst i Tippeligaen. Bedre fasiliteter, skjerpet sportslig konkurranse og fotballens økte tilstedeværelse i mediene - nå også på vinteren - er mulige forklaringer på den budsjetterte veksten i billettinntektene.

Foruten Start og Aalesund er det likevel bare gullkandidat Vålerenga som regner med et stort hopp i det totale publikumstallet. VIF budsjetterer med en økning på 25 prosent, fem millioner kroner, denne sesongen - men skal selvfølgelig spille kvalifisering til Champions League og håper på finale i den nordiske nyvinningen Royal League, som i så fall langt på vei vil berge årets publikumsbudsjett.

- Vi håper jo på finale i Royal League, sier Vålerenga-direktør Kjetil Siem til Økonomisk Rapport.

DET SPORTSLIGE AVGJØR

Tromsø, som åpner en ny sittetribune i mai, tror på en solid økning i billettinntektene. Ham-Kam og Molde budsjetterer muligens optimistisk i forhold til sportslig potensial, Lillestrøm og Brann står på stedet hvil, Bodø/Glimt og Odd regner med en liten nedgang i forhold til i fjor, mens Viking allerede har tatt ut nesten hele inntektshoppet som følge av ny arena.

- Vi doblet billettinntektene fra 2003 til 2004, og har også lagt opp til en liten økning i år. Vi er den eneste klubben i Norge som har varme på tribunen, og vi har en kompakt, intim og moderne stadion. Men alt avhenger av sportslige prestasjoner, sier fungerende direktør Hans Øyvind Sagen i Viking Fotball ASA.

NY REKORD

Publikumsrekorden i Tippeligaen har blitt slått tre år på rad. I fjor kom det 1,45 millioner tilskuere på kampene - det femte året på rad med over én million tilskuere i øverste divisjon - og i år vil trolig opprykkslagene Start og Aalesund dra flere folk til stadion enn Stabæk og Sogndal gjorde i fjor.

Aalesund har faktisk allerede stoppet salget av sesongkort til nye Color Line Stadion.

- Vi har solgt 7300-7400 sesongkort, men ønsker å ha plasser tilgjengelig til hver eneste kamp. Sunnmøringene ble så overlykkelige over Tippeligaen i 2003 at de gjerne vil oppleve det igjen, forklarer Henrik Hoff, daglig leder i Aalesund Fotball AS.

Tre bygger nytt

Fredrikstad, Brann og Start planlegger nye arenaer for å øke inntektene. Som Rosenborg, Viking, Lillestrøm og Tromsø har gjort de siste årene, for å øke inntektsgrunnlaget og gjøre seg uavhengig av lukrative spillersalg til utlandet.

I Bergen, hvor 13.756 tilskuere i snitt kom på hjemmekampene på stadion, har man Viking stadion som forbilde før byggingen starter.

- Brann går i pluss for andre året på rad, men nå håper vi at vi får ny og intim stadion med plass til 20.000 i løpet av et par år, sier administrerende direktør Bjørn Dahl, som spår en dobling av de totale driftsinntektene når ny stadion er på plass.


Billettinntekter brutto

2004 2005 Vekst Vekst
Mill.kr.Mill.kr.Mill.kr.Prosent
Totalt159,0183,824,816,0
Rosenborg26,027,61,66,0
Brann22,022,00,00,0
Vålerenga15,020,05,033,0
Viking17,018,01,06,0
Fredrikstad13,714,20,54,0
Aalesund4,511,26,7149,0
Start5,811,15,391,0
Tromsø8,310,32,024,0
Lyn9,510,00,55,0
Lillestrøm9,09,00,00,0
Molde6,47,91,523,0
Bodø/Glimt8,17,7-0,4-5,0
Odd8,17,7-0,4-5,0
Ham-Kam5,67,11,527,0

  • 51,8 mill. inkludert Champions League.
    • Uten Champions League.
Powered by Labrador CMS