jobb og ledelse
BilNytt: Bilsalget tar seg opp
Bilsalget er på vei oppover. Salget av dieseldrevne biler øker kraftig, og flerbruksbiler blir stadig mer populære. En lav rente gjør sitt til optimismen hos bransjen.
Salget av nye biler har hatt en jevn tilbakegang siden toppåret i 1997. Nå er utviklingen i ferd med å snu. - Salget tok seg opp mot slutten av fjoråret. Vi ser at forhandlerne igjen fyller opp ordrebøkene. Det sier direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening.
Etter et elendig bilsalg i 2002, svingte pilen moderat opp i fjor, med et totalsalg på 90.000 nye personbiler. Bilimportørenes Landsforening har satt et forsiktig anslag på 95.000 solgte personbiler i 2004, store bilimportører Økonomisk Rapport har vært i kontakt med har satt anslaget til 100.000 solgte personbiler.
VRAKPANTEFFEKT
I 1997 ble det solgt rekordmange 127.733 nye personbiler i Norge. En av årsakene var trolig at vrakpanten for gamle biler ble satt opp til 6.000 kroner. Salget holdt seg relativt jevnt til 2000, så startet nedturen. Foruten en dårligere økonomi og en skyhøy rente, gjorde økt beskatning for firmabilbruk og lavere avgifter for import av brukbiler fra utlandet sitt til at salget gikk nedover.
- Norge har nå en av de eldste bilparkene i Europa, med en gjennomsnittsalder på 10,2 år. Fortsatt kjører mange rundt med biler uten katalysatorer og med dårlig sikkerhet. Sånn sett er det et klart behov for utskifting, sier Tandberg.
Han mener en ny økning av vrakpanten for gamle biler vil hjelpe. En gruppe bestående av Bilimportørenes Landsforening og de store importørene har foreslått å sette opp premien fra dagens 1.500 kroner til 10.000 kroner. Forslaget er til behandling i regjeringen, men foreløpig har lite skjedd.
Foreningen har også engasjert seg sterkt for å endre de gunstige avgiftsordningene for å importere bruktbiler fra utlandet. - Her har det heller ikke skjedd så mye, og vi har vel ikke tro på noen forandring i år, sier han.
DIESEL OG FLERBRUKSBILER
Det selges stadig flere dieseldrevne biler i Norge. I 2003 var 23 prosent av alle solgte nybiler dieseldrevne. - Vi venter at salget vil ta seg ytterligere opp i år. Ny teknologi har gjort at dieseldrevne biler ikke forurenser mer enn bensindrevne, de er heller ikke tregere å kjøre, sier Tandberg.
Det er Volkswagen Norge som leder salget av dieseldrevne biler i landet. De har kalkulert med at hver tredje bil som selges i løpet av året har en dieseldreven motor.
Flerbruksbiler er også i skuddet og vil selge bra i kommende år. Det er biler der du kan kjøre alt fra flyttelass til store deler av fotballaget til barna. Såkalte SUV-biler (sport - utility- vehicle) er også i skuddet. Det er høye, firehjulsdrevne biler som tar seg frem overalt. - Mange liker å sitte høyt, å ha oversikt over trafikken. Dessuten er det jo ypperlig for små barn som også kan følge med, sier han.
- Og hva kjøper en typisk norsk familie?
- Gjerne en mellomstor stasjonsvogn med plass til diverse barn, bagasje og hund. Dessuten har de fleste familier der begge de voksne er i arbeid to biler.
- Så dårligere økonomiske tider gjør ikke at folk går ned til en bil eller kjøper billigere bil ?
- Nei, dårligere økonomi viser at dette bildet ikke endrer seg. Folk ofrer mye for å beholde bilene, sier Tandberg og peker på at mange av oss er avhengig av å kjøre barn til barnehage, skole osv og derfor har stor praktisk nytte av to biler.
TOYOTA TOPPER
Toyota topper salgsstatistikken og var i fjor Norges mest solgte bil for fjerde år på rad med 18.600 solgte biler. Selskapet har fire modeller inne blant de åtte mest solgte. - Vi merker nå et veldig trøkk, med ordrereserver som tilsvarer to måneders salg, sier informasjonssjef Per Arne Skramstad.
Toyota har kalkulert med et salg på 100.000 nybiler i Norge i år. Skramstad viser til de gunstige lånevilkårene for kjøp av bil og for en generell optimisme i markedet. - Toyota solgte bra i fjor, derfor kalkulerer vi med en forsiktig økning i år for salget vårt til 19.000 solgte biler. Vi ser også at folk ikke sparer, men stadig kjøper mer velutstyrte biler, sier han.
Toyota er ikke blant de største innen firmabilsegmentet. Derfor ble selskapet mindre rammet da de nye reglene for firmabilkjøring kom. Siste måling viser at Toyota har en markedsandel på 17 prosent innen personbilmarkedet i landet. Det er særlig de to modellene Toyota Corolla og Avensis som holder salget oppe.
Lansering av Toyota Verso innen småbilsegmentet skal også gjøre sitt til at selskapet holder førsteplassen, sier Skramstad. Toyota er imidlertid ikke alene om å lansere nye biler i år. Et femtitalls nye bilmodeller er ventet på markedet i løpet av året.
VOLVO I STØTET
Volvo Norge er den fjerde største bilimportøren i landet, med salg av Volvo, Renault og Landrower. Informasjonsdirektør Tore Løvig sier selskapet ser optimistisk på 2004, og at det kalkulerer med et totalsalg på 100.000 nye personbiler i Norge.
Volvo Norge hadde et fjorårssalg på totalt 10.000 solgte biler. Best gikk salget av Volvo med 5000 solgte biler, deretter fulgte Renault med 4000 og Land Rover med 1000.
- Vi synes det var ganske bra, og vi forventer at salget tar seg ytterligere opp i år, sier Løvig.
Det er særlig Volvo V70, en stor stasjonsvognutgave som har gått bra. Også de litt mindre Volvo-utgavene hadde ifølge Løvig et godt salg. - En av forklaringene var nok at vi gjorde pristilpasninger i 2002, slik at vi holdt konkurransen.
Også Volvo har satt sin lit til lansering av nye Volvo-utgaver for å øke salget i år. - Med en så lav rente og en bedre økonomi er det all mulig grunn til å tro på at folk er interessert i å kjøpe ny bil og at vi kan vente et økt salg, sier han.
MILJØ-TIÅR
Overgang til dieseldrevne biler er den mest markante endringen ved dagens norske bilpark. Bransjeforeningens mann, Finn Tandberg mener miljøproblematikken vil være det som mest betegner neste tiår.
- Vi vil få en overgang fra rent bensindrevne biler, der motorer som baserer seg på hydrogen eller såkalt hybride løsninger som en blanding av bensin og diesel vil være det som tar over, sier han. Dagens teknologi gir en rekke muligheter, disse testes nå ut for fullt, sier Tandberg.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen