Annonse
jobb og ledelse
BilNytt: Caravan-Norge styres fra Åndalsnes
Leif Kroken har gjort Åndalsnes større. Fra dette lille senteret i Rauma kommune har han bygget opp Norges største Caravan-bedrift.
Annonse
Han startet som lastebilsjåfør. Fra 1965 solgte han en og annen lastebil, men det var i 1971 det virkelig startet. Da etablerte han Kroken Caravan. Han hadde skrapet sammen 30.000 kroner og kjøpt seg en campingvogn. - Folk mente jeg var en idiot som satset på dette, minnes Kroken. Selv faren som hadde drevet bensinstasjon siden 1931 syntes satsingen til sønnen var for luftig. VEIEN FREM Men Leif Kroken syntes campingferie var en bra ferieform og holdt frem med det han trodde på. Veien vestover fra tettestedet Åndalsnes var omgitt av vann på begge kanter. Kroken kjøpte vannet. Noen rotak unna var Norwegian Contractor i ferd med å mudre ut en dokk for å bygge en oljeplattform for Total. Kroken brukte mudderet de ikke ville ha til å fylle ut vannet i det området han hadde kjøpt. Oljevirksomheten i nabolaget hadde en periode over 1.000 mann i arbeid. Lastebileier Kroken fikk transportoppdrag for virksomheten. Han utvidet, og leide ut eiendom, båter og utstyr. Han etablerte et vaktselskap som fikk oppdrag fra oljebransjen. Dette ga mer penger enn salget av campingvogner. Kroken bygget seg opp en solid økonomi. Den investerte han i sin opprinnelige forretningsidé, lastebiler og campingvogner. Eiendommene ble lagt inn i eget selskap. I dag ligger store kjøpesentre og næringsbygg på området som Leif Kroken utviklet med stor motstand fra lokalsamfunnet. Den etablerte handelsstanden fryktet at det nye området Kroken utviklet skulle ta fra dem kundene. - Det var mange sure oppstøt fra folk som mente at jeg dro sentrum ut av sentrum, sier Kroken. Selv mener han at virksomheten hans har gjort at Åndalsnes har utviklet seg. Han kan i dag skilte med 10.000 kvadratmeter bygningsmasse, og han er i ferd med å øke bygningsmassen. Krokens konglomerat består av flere bedrifer. Noen av dem eier han sammen med sine to brødre. Selskapene er innvevd i hverandre gjennom eierskap. Det sentrale selskapet er Kroken Gruppen, der Leif Kroken formelt står oppført med en eierandel på 8 prosent, men reelt sett kontroller to tredjedeler. Familiebedriftene eier 24 vogntog, den lokale Esso-stasjonen og Trollstigen Fjellstue på toppen av den berømte turistveien, og Kroken Caravan. ANNERLEDES Krokens virksomhet er den største i Åndalsnes. Kroken Caravan er landets største i sin bransje med 35 prosent av markedet for bobiler og 18 prosent av markedet for campingvogner. Bedriften selger campingvogner, bobiler og alt utstyr som tilhører denne form for fritidsaktivitet. - Vi forsøker å være totalleverandør, sier Leif Kroken. Det betyr at de leverer alt fra bestikk og parabolantenner til inventar, vogner og biler. Telt til vognene og bobilene blir stadig viktigere. Utstyret selges dels gjennom forhandlernettet og dels gjennom butikkjeden Max Fritid. Hovedimporten er tyske vogner og biler. Kroken er generalagent for Knaus Tabbert Group. I tillegg fører han Hümer, Bürstner, Eifelland og Wiik. Hobby er hovedkonkurrent. Også denne fabrikanten er tysk, og er det enkeltmerket som selger mest. Kroken forteller at caravanselskapet er organisert annerledes enn andre i bransjen. Før drev de mye med import og direktesalg, som er det vanlige. Men nå har de klart å endre praksis, slik at den enkelte forhandler kjøper direkte fra Tyskland, mens Kroken Caravan får provisjon av den tyske leverandøren ut fra hva denne selger til norske forhandlere. Kroken Caravan importerer fremdeles noe selv, men importvarene selger de videre til forhandlerne de eier helt eller delvis. SUKSESSFAKTOR Kroken Caravan har alltid hatt bra overskudd. Kroken mener den suksessfaktoren er at han alltid har pløyd overskuddet tilbake i bedriften. - Det har gitt oss solid egenkapital. Derfor har vi også tålt mange kostbare bommer, sier han. Bedriftslederen mener at et solid forhandlernett er avgjørende for å lykkes. Han investerer bevisst i oppbygging av sine 24 forhandlere. Forhandlerne selger også konkurrerende merker, så det gjelder å få dem til å prioritere salg av de merker Kroken fører. Derfor får de betydelig service. Kroken har dem med på messer, driver til en viss grad felles annonsering og hjelper dem med kampanjer. Kroken Caravan har dessuten kampanjer der forhandlere som selger mest tilbehør får belønning. Målet er at forhandlerne skal føle seg som en del av Kroken-laget. Bedriftens økonomiske soliditet er også et godt salgsargument. - Det gir trygghet for kjøperne at vi har økonomi til å rydde opp i feil eller mangler ved produktet, sier Kroken. Leveringstiden er lang. Kroken Caravan bestiller vogner og biler 6 - 8 måneder i forveien, og de kan feilvurdere hva som blir solgt i Norge. Likevel velger Kroken å holde et høyt varelager for å kunne levere når kunden ønsker det. Kroken mener også at det gir forhandlerne en fordel å være totalleverandør. - Alt dette gir et moralsk samspill med forhandlere, der de gjengjelder med å kjøpe mer av våre varer, sier bedriftslederen. Ulempen er at lagerholdet er risikofylt. Lagerbeholdningen er verd rundt 60 millioner kroner. Tapet kan fort komme opp i 7 - 8 millioner kroner. UTFORDRING Kroken regner med at bruktimport fra Tyskland kommer til å øke. Denne har skutt fart og utgjør over 50 prosent av nybilsalget. Men gründeren frykter ikke fremtiden. - Om et par år begynner de som har importert brukt fra Tyskland å erfare det negative ved at de ikke får service, sier han. Lekkasje er et typisk problem for campingbilene. Kroken sier det blir dyrt for dem som skal betale 550 kroner timen for å få fikset bilen slik at det ikke lekker vann inn i den. Selv har han 6 års garanti på de bilene han selger. Innbyggere: 7.400 Åndalsnes er administrasjonssentrum. Han noen av landets villeste fjellområder, som Trollveggen, Romsdalshorn og Venjetindene. Lakseelva Rauma har gitt kommunen navn. Industrien har 15 prosent av de sysselsatte, blant annet Wenaas Konfeksjonsfabrikk. Trollstigen, Bruraskaret og Raumabanen er kjente turistmål. Økonomisk Rapport har lagt ut på hovedveien mellom Oslo og Ålesund. Vi besøker bedrifter som er unike eller har fått til noe spesielt. Vi har tidligere rapportert fra Mathiesen Eidsvold Værk (Eidsvold og Hurum), Norsvin (Hamar) og Granit-Kleber (Otta) og Dovre-bedriftene Trolltun og Dovrefjell Aktivitetssenter. I dag stopper vi på Åndalsnes.Rauma kommune
Kroken Caravan | ||
Mill. Kroner | 2002 | 2001 |
Omsetning | 189,2 | 178,1 |
Driftsres. | 17,3 | 14,4 |
Res. før skatt | 18,6 | 15,1 |
Kilde: Selskapet | ||
Markedet | ||
Nye campingbiler pr. år: 850. 300 av den kommer fra Kroken Caravan.Bruktimport pr. år: 5003740 campingvogner ble solgt første halvår i år. 750 kom fra Kroken Caravan. |