jobb og ledelse
Bilnytt: Den svevende bilen er på vei
Om noen år kan det bli mulig å bytte ut bilen med et lite fly.
For et par tiår siden ble det nærmest sett på som en selvfølge at vi mennesker kom til å kjøre svevebiler i år 2000. Slik gikk det ikke, men det nærmer seg. Det amerikanske selskapet Moller International har i 20 år holdt på med utviklingen av den flyvende bilen, og nå er de snart i mål med sin M400 Skycar.
Selskapets grunnlegger, dr. Paul Moller, har jobbet med den svevende bilen hele livet sitt. Allerede i 1974 bygget han en prototyp kalt XM-4, dette var starten på det som nå kalles Skycar. M400 Skycar er som et lite fly, men skiller seg ut ved at det kan ta av vertikalt, og er ikke større enn en varebil. Flybilen har fire motorer som skal kunne drive den i en toppfart på cirka 600 kilometer i timen. Den benytter etanol som drivstoff, og det er et av Mollers argumenter for at dette er fremtidens løsning siden etanol er mye mindre forurensende enn fossilt brennstoff. For den nette sum av 100.000 dollar kan man sette seg på Skycars venteliste, og det er det rundt 100 personer som har gjort. Moller International garanterer at Skycar vil ha plass til fire mennesker og vil tåle en vekt på rundt 430 kg. Prisen på Skycar vil i begynnelsen ligge på rundt 995.000 dollar, men selskapet opplyser at de håper prisen vil komme ned på samme nivå som vanlige biler etter hvert som masseproduksjonen kommer i gang.
Den amerikanske organisasjonen FAA (Federal Aviation Administration) må godkjenne Skycar før den kan gå i masseproduksjon. For øyeblikket er M400 Skycar klassifisert som fly. Det kreves derfor flysertifikat for å bruke den.
Bruce E. Calkins, daglig leder i Moller International, sier de håper på at FAA etter hvert vil oppdage at egenskapene som kreves for å bruke Skycar er mye lavere enn for vanlig fly, slik at FAA med tiden vil senke kravene og gjøre det lettere for folk flest å få sertifikat. Moller International venter at godkjennelsen på M400 Skycar fra FAA skal være klar om rundt to år. Han sier at fullproduksjonen av bilen vil starte tidligst i 2008.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen