jobb og ledelse
Bilnytt: Grom for gutta
Begeistrede biljournalisters skryt har fått gutta til å løpe til forhandlerne. - Endelig kom det en skikkelig grom GTI, sier Jan Tore Kopperud i Møllergruppen.
Grommere bil enn Golf GTI er vanskelig å finne, skal vi tro Kopperud, som er produktansvarlig for Volkswagen. Det er biljournalistene enige i. GTIene vi har sett de siste årene har vært relativt trege, men den nye GTI-en gir visst tårer i øynene til 50-åringene som husker den originale 76-modellen.
Uansett, Møllergruppen regnet med et totalsalg på 150 GTIer i 2005. Allerede de tre første månedene har 100 biler blitt bestilt.
- Vi er absolutt fornøyde med salget, men jeg er usikker på om det betyr at vi vil selge mer enn de 150 vi hadde regnet med. Mange har nok passet på å være raskt ute med å bestille, men kanskje vi selger opp mot 200, sier Kopperud.
Med 200 hestekrefter under panseret, muligheten for en DSG (Direct Shift Gearbox), som gir bilen kjapp akselerasjon, og en ny og tøff front som minner om Audis nye design, skiller GTI-en seg klart fra de andre Golfene. Den skiller seg imidlertid også ut på pris. GTI-en koster 375.000-400.000 kroner.
- Det er en dyr Golf, men prisen er gunstig med alt utstyret som hører med, sier Kopperud.
- Hva slags GTI-er er bestilt så langt?
- De som skal ha en GTI bestiller sjelden en helt plain versjon. Mange av dem som er bestilt har skinnseter og zenonlys. Bare det koster 30.000 kroner ekstra.
- Hvem er kjøperne?
- Det er både de rundt 30 år, som liker fart og spenning, og som kanskje har muligheten til å ta ut en firmabil opp mot 400.000 kroner, og det er de eldre som har voksne barn og kan bytte ut stasjonsvognen med noe mindre. Kanskje de hadde en GTI tidlig på 80-tallet, og nå kan de leve ut gutten i seg igjen. GTI-en er først og fremst en guttebil, sier Kopperud.
Det betyr at Møllergruppen bare har annonsert bilen i bilbladene og Vi Menn. Utover det er det pressedekningen som har solgt bilen. Det er informasjonsdirektør i Møllergruppen Paul Hegna fornøyd med.
- Det er moro, for det gjør at flere begynner å bli obs på bilen. Særlig gøy siden vi ikke egentlig har markedsført den så veldig ellers.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen