Annonse
jobb og ledelse
Bilnytt: Hybrid opplevelse
Toyota Prius har kommet med nye luksustillegg, og vi har prøvd den.
Annonse
En hybrid bil drives av både en bensinmotor og en elektrisk motor. Når bilen står stille, bremser, rygger eller er i oppstart drives bilen kun av den elektriske motoren. Bensinmotoren slår derimot inn når bilen trenger ekstra kraft eller akselerasjon. På denne måten skal Toyota Prius halvere utslippene av karbonmonoksid, og i tillegg kutte utslippene av karbonoksid, nitrogenoksid og hydrokarboner med 70 prosent. Dette alene bør gi en hver Prius-eier en god dose med god samvittighet.God samvittighet får du også overfor lommeboken, ettersom hybridmotorene gir bilene et avgiftskutt på 25 prosent.ROMSLIG OG OVERSIKTLIGNår man setter seg inn i Toyota Prius, er den første tanken at her var det mye plass. Du sitter høyt, har god oversikt og rikelig med rom for bena. Under prøvekjøringen hadde vi tre menn på over 180 centimeter i bilen, og ingen klagde på plassen. Toyota har vært smarte og satt automatgiret ved siden av rattet. Det har gitt rom for den største midtkonsollen denne journalisten noen gang har sett. I konsollen er det også to praktiske luker til å plassere mobiltelefon og nøkler. Hanskerommet er delt i to, en hylle for cd-er og lignende og et vanlig hanskerom.Under kjøringen merker man ingenting til hybridmotoren. Kanskje litt for lite, for den er så stillegående at vi opplevde å måtte tute på myke trafikanter som ikke hørte at bilen kom bakfra. De to motorene gir til sammen 117 hestekrefter, nok til å dra bilen godt. I tillegg har man muligheten til å koble ut bensinmotoren fullstendig, noe som kan lønne seg når man kjører i byen.Toyota oppgir at bilen skal ha et forbruk for kombinert kjøring på 0,43 liter på mila. Vi kjørte Prius i 165 km. Bensinmåleren viste aldri at den var under 0,6 per mil.- Den bruker minst når man kjører i byen, sier Tove Hejl hos Toyota Norge. Hun forklarer også at dersom det er kaldt, kan bilen trenge litt hjelp fra bensinmotoren.TOSIDIGE KJØREEGENSKAPERNår det gjelder kjørevennlighet, er Prius tosidig. I byen er den ypperlig, med god svingradius og bra bremser. Hybridmotoren drar bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 10,9 sekunder, og det er imponerende. Fart er heller ikke noe problem på motorveien, men her begynner styringen å bli problematisk. Bilen krenger veldig i svinger, og man har ikke mye følelse av kontroll ved filskifte i mer enn 80 kilometer i timen.Bilen vi kjørte var utstyrt med alt av tilleggsutstyr, som full navigasjon og et meget praktisk ryggekamera. Dette kameraet er høyst nødvendig ettersom sikten ut gjennom bakruta ikke er tilstrekkelig. Når man venner seg til det og lærer seg å stole på kameraet, er det virkelig en god hjelp til lukeparkering.Utseendet på bilen er stilig, den ser rask og moderne ut, selv om den til tider kan minne litt mye om et romskip. Hekken er en smule uvanlig, men så er det jo ikke så mye man skal se av den, da.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen