jobb og ledelse
Bilnytt: Liten og rar
Slagord: «Den er liten. Den er rar.» Og det er bedre å være liten og rar enn stor og kjedelig. Etterspørselen etter den norske elbilen Kewet er så stor at ElBil lanserer en ny modell, og mer enn dobler produksjonen.
Dermed går produksjonstallet opp fra 25 i 2004, til 65 i 2005. Det er ikke til å kimse av, og allerede året etter, i 2006, håper ElBil å kunne sette et par hundre snertne Keweter på veiene.
Det er ikke manglende interesse som hittil har gjort at produksjonen har vært så beskjeden. Problemet er rett og slett at ElBil ikke har hatt produksjonskapasitet til å lage flere biler. Det forklarer daglig leder Hans Håvard Kvisle.
- Det er ikke noe å si på etterspørselen, så nå utvider vi produksjonen. Målet er å komme opp i en produksjon på opptil 500 biler i året, sier han.
- De fleste tenker vel Think når det er snakk om elbiler?
- Ja, vi har vært litt stille, fordi vi ikke har kunne møte etterspørselen. Det ville vært ille å love noe vi ikke kunne oppfylle.
- Keweten ser ut til å være mindre enn Think?
- Ja, den er 40 centimeter kortere, slik at den kan parkeres på tvers.
- Hvem er det som kjøper bilen?
- Det er familier som trenger en bil nummer to, og bruker Kewet til relativt enkel pendling til og fra jobb. Tidligere følte jeg den hadde et litt «mann med hatt» image, men sånn er det ikke nå lenger. I dag er det også yngre familier som kjøper bilen. Og selvfølgelig små bedrifter, da.
ElBil Norge er verdens minste bilfabrikk - og produserer verdens minste bil. Delene kjøpes fra utlandet, men bilen settes sammen i fabrikken på Sandaker i Oslo, hvor nysgjerrige bilentusiaster er hjertelig velkomne til å ta en titt. ElBil har drevet med elbiler siden 1992, og overtok produksjonen av den opprinnelig danske Keweten i 1999. I dag produserer ElBil bilen for salg både i Norge, Danmark og Tyskland.
NY MODELL
Denne måneden startet produksjonen av den nye modellen Kewet Buddy. Forskjellene fra den originale Keweten er lavere vekt, lengre rekkevidde (5-8 mil) og mindre innvendig støy. I tillegg er designet utbedret, og Buddyen kan ha tre passasjerer. Bilen ble godt mottatt på bilmessen i Monte Carlo tidligere i år, og interessen var så stor at ElBil drømmer om å kunne starte serieproduksjon av bilen.
En elbil er ikke for alle, men passer perfekt til bykjøring og kort pendling. Bor du i byen og har dårlige parkeringsmuligheter, er Keweten kjekk, siden den kan settes på tvers. For 130.000 kroner får du en Kewet Buddy med kupévarmer, som er et must i vårt vinterklima. Hardhauser som klarer seg uten, må ut med 119.000 kroner.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen