jobb og ledelse
BilNytt: Morgan - nostalgisk suksess
Hver dag produseres det til sammen 21.500 biler i Volkswagens mange fabrikker. I Morgan Motor Companys fabrikk i landsbyen Malvern Link produseres det 540 biler - i året.
Malvern Link ligger like nord for de rullende Malvern Hills. Området er British Midlands på sitt beste med små stenhus, brune puber, koselige teahouses, blomsterenger og andedammer. Det perfekte eksempel på traditional britishness.
Britene elsker Morgan, det mest britiske som ruller på fire hjul og den eldste familieeide bilprodusenten i verden. H.F.S Morgan var 32 år da han presenterte sin første bil på et motorshow i London i 1910. To år senere stiftet han Morgan Motor Company. I dag drives selskapet av sønnesønnen Charles, som overtok førersetet etter at faren Peter Morgan døde i fjor høst.
Morgan er ikke bare ettertraktet i hjemlandet. Halvparten av de 540 bilene eksporteres. Bilene selges til både amerikanerne, japanerne, tyskerne og andre europeere. I dag ruller det rundt 300 Morgan-modeller på norske veier. For 15 år siden var det bare 25.
ART OF UNDERSTATEMENT
- En Morgan er drømmebilen for etterkrigsgenerasjonen med jevn og god økonomi. Den er ingen kebabbil med baklengs cap, gullsmykker og full rulle på stereoen, sier Christian Hallan, daglig leder av Roadster Square, den eneste Morgan-forhandleren i Norge.
Hallan beskriver den typiske Morgan-kunden som en mann i 40-50 årene, som gjerne vil ha en sportsbil, men ikke et glis som vekker oppsikt.
- Det er to typer som kjøper Morgan. Jeg kaller dem slips eller kjeledresser. Slipset vil ha en ny Morgan han slipper å mekke på og som han kan kjøre familien rundt med i helgene. Kjeledressen vil heller ha en veteranbil han kan mekke på.
Veteranbilene koster fra 200.000 kroner, mens en ny Morgan koster mellom 480.000 og 1,3 millioner kroner. Eieren får en bok med bilder fra produksjonen av nettopp sin bil. Den mest populære modellen er den klassiske mørkegrønne Roadster fra 1936. Den dyreste og nyeste modellen er Aero 8, som det finnes seks stykker av i Norge.
- Morgan er bilen som holder seg best i verdi. Herman Friele kjøpte sin for 500.000 kroner i 1993. Han ville fått det samme for den i dag. En ny ville derimot koste én million kroner, sier Hallan, som forteller at også Øystein Sunde er den lykkelige eier av en Morgan.
Roadster Square har en årlig importkvote på 8-10 nye biler. I tillegg selger forhandleren 25-30 veteranbiler hvert år. Etter 15 år har forhandleren solgt til sammen 600 biler. Den som ønsker seg en ny Morgan må regne med å måtte vente en stund. I Storbritannia er ventetiden over ett år, mens Hallan forklarer at fordi han er føre var og bestiller sin fulle kvote i god tid, kan man i Norge være heldig å få bilen sin etter noen måneder.
«FEIL» KJØRERETNING
Men hvordan kan det ha seg at en liten bilfabrikant klarer seg så godt i en verden hvor alt dreier seg om å optimalisere, effektivisere og tjene mest mulig penger?
Svaret er muligens at Morgan vekker nostalgiske følelser fra en tid da livet var enkelt og solen alltid skinte. Ikke bare har Morgan i stor grad beholdt det opprinnelige designet, Morgan Motor Company blir drevet slik man drev butikk i gamle dager. Alle komponentene er håndlagede, bortsett fra motorene, som kommer fra Jaguar, BMW eller Ford. Ansatte blir regnet som en del av familien, og blir i jobben til de går av med pensjon.
- Morgan overlever på grunn av sitt sterke varemerke, fordi bedriften har minimale utviklingskostnader, og fordi jobbene på fabrikken stort sett går i arv, sier Hallan.
En annen viktig faktor er forhandlerne, som blir nøye valgt av selskapet. I dag finnes det totalt 66 Morgan-forhandlere, 31 i Storbritannia. De driver stort sett med samme filosofi som Morgan selv og har tett kontakt med fabrikken.
- Dette er en livsstil for meg. Jeg overtok etter faren min, og er den eneste ansatte. Jeg gjør det meste av jobben selv, og bor over garasjen. I fjor hadde jeg en omsetning på nesten åtte millioner kroner. Jeg har et dekningsgrunnlag på 7-8 prosent, men vil gjerne få det til ti prosent, sier Hallan.
Når man snakker om Morgan kommer man ikke unna historien om da Sir John Harvey-Jones i 1990 laget en episode fra Morgan-fabrikken i sin TV-serie «Troubleshooter». Han besøkte forskjellige bedrifter for å se hvordan de ble drevet og fortelle hva som kunne gjøres annerledes.
Under besøket ved Morgan-fabrikken tok Sir Harvey-Jones blant annet en prat med en av formennene på fabrikken, som hadde jobbet hos Morgan i 30 år. «Du må ha opplevd en del forandringer i løpet av din tid her,» sa Harvey-Jones. «Ikke egentlig, nei,» svarte formannen. Effektiviseringsguruen Sir Harvey-Jones var sjokkert over hvordan butikken ble drevet, og anbefalte Morgan å doble produksjonen og øke prisene med 30 prosent.
Daværende sjef Peter Morgan takket for rådene, men ville ikke følge dem. Han ville heller beholde lojaliteten til Morgan-entusiastene. Et godt valg. Etter at dokumentaren ble vist vokste ordrebøkene betraktelig.
Men tiden har ikke stått helt stille hos Morgan heller. For å tilfredsstille nye sikkerhet- og utslippskrav har fabrikanten forbedret modellene - og samtidig beholdt mest mulig av det opprinnelige designet. Mest oppsikt vakte Aero 8 modellen, lansert i 2000, 64 år etter at Morgan sist introduserte en ny modell. Britiske biljournalister var nådeløse og mente aluminiumsbilen var direkte stygg. Men racing-modellen har hatt stor suksess på racingbanen, og Morgan-elskerne har trykket Aero 8 til sitt bryst.
Ti år etter at han sist var på besøk troppet Sir Harvey-Jones igjen opp på fabrikken i Malvern Link. I et oppfølgingsprogram konkluderer han med at Aero 8 var en suksess. Ingen flere gode effektiviseringsråd til familiebedriften. Noen ganger er de gamle eldst og tradisjoner verdt å holde på.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen