jobb og ledelse
BilNytt: Nissan - Økt fokus på kjerneområdene
Resultatet til Nissan Norge har blitt stadig bedre de siste årene. De mener selv at det skyldes omstruktureringer og økt fokus.
Like vest for Drammen med adressen Solbergelva i Nedre Eiker kommune ligger Nissan Norge. Litt skjult av boligbebyggelsen ligger ett kjempestort bilanlegg. Et bilde i resepsjonen viser at bilene tidligere stod tett i tett på hele tomten - helt fra elven og opp til det som tidligere var E134. Nå er E134 mot Kongsberg flyttet på andre siden elven, og de store parkeringsplassene er tomme. Men det betyr ikke at aktiviteten hos Nissan har avtatt.
Nissan har ikke lengre billageret der. Nå kjøper den tjenesten hos Auto Transport Service i Drammen. I januar 2002 flyttet hele billageret dit og samtidig reduserte Nissan deler av bemanningen, forteller administrerende direktør Tor Erling Halvorsen.
Det hele har vært del av en stor struktureringsprosess. Oppgaver som ligger på siden av det å være bilimportør er blitt flyttet ut av virksomheten, og fokuset skal nå være på kjerneoppgavene.
Arbeidet ser ut til å virke. Driftsresultatet øker stadig.
Fjordåret viste seg å bli et meget bra år for selskapet. Selv om driftsinntektene har falt nesten for hvert år siden 1998 er driftsresultatet blitt stadig bedre, og fra 2001 til 2002 økte driftsresultatet med bortimot 30 prosent, og endte til slutt på 42,1 millioner kroner. Resultatet før skatt økte med over 400 prosent! En kraftig nedgang i finanskostnadene har blant annet bidratt til dette. Det at finanskostnadene er så kraftig redusert relaterer seg blant annet til at selskapet har redusert den langsiktige gjelden fra 480 millioner kroner i 1998 til 150 millioner i 2002. I dag er at gjelden på 95 millioner kroner forteller Halvorsen.
- Den nedgangen vi ser i driftsinntektene kan blant annet forklares med en avgiftsvridning, sier Halvorsen.
Det som tidligere var en importavgift, og som importørene dermed krevde inn, er blitt en registreringsavgift. Det betyr at det er detaljistleddet som nå krever det inn.
- Dermed har driftsinntektene våre falt, sier han.
Etter at Nissan skiftet ledelse i 2001 har selskapet jobbet med hele kostnadsstrukturen. - Vi har arbeidet med billogistikken, lagerbeholdningen og vi har slanket balansen betydelig. Slik har vi fått bedre grep på den operasjonelle driften, forteller Halvorsen.
POSITIV UTVIKLING
I årsregnskapet fra 2002 har selskapet lagt frem sammenlignbare driftsinntektstall hvor importavgiften er trukket fra salgstallene i 2001. Der går det frem at konsernets inntekter i 2001 minus importavgiften var på 897 millioner i 2001. Det er over 73 millioner lavere en tallene som kommer frem i regnskapet. Det betyr også at inntektsveksten når man bruker sammenlignbare tall (dvs uten avgifter) er på nesten 10 prosent. Halvorsen bekrefter også at de hadde en positiv salgsutvikling i forhold til året før.
- Vi solgte rundt 4.600 person- og varebiler i løpet av fjoråret, mot rundt 3.800 i året før. Så det har vært en meget positiv utvikling, utdyper han.
Halvorsen forklarer at sammen med opprydningsarbeidet de siste årene, så hjalp også en sterk norsk valuta i 2002 til at resultatet da ble så pass mye bedre enn året før.
- En tredjedel av resultatveksten kommer nok av at valutakursen i 2002 var positiv for oss. Resten skyldes de grepene vi har foretatt. Vi har avskrevet og nedskrevet poster i balansen, og fremstår i dag som en sunnere bedrift, fastslår Halvorsen.
ØKER FOKUSET
Nissan Norge og Halvorsen ser positivt på fremtiden. De fortsetter med omstruktureringer, og å fokusere driften. Blant annet har de i disse dager overlatt lastebilimporten av Renault og ettermarkedsaktiviteten tilknyttet dette segmentet til et nytt selskap som ligger utenfor Nissan Norge - Renault Trucks Norge. Der følger det med rundt 20 ansatte.
Og markedsmessig ser det lyst ut forklarer Halvorsen.
- Vi regner med å havne på et bra resultat også i år, selv om valutasituasjonen ikke er like gunstig. Vi vil nok selge mellom 4.800 - 5.000 biler i løpet av året. Og det er i et litt dårligere marked enn hva vi hadde i fjor, opplyser han.
Valutamarkedet ga drahjelp i fjor, men at situasjonen har endret seg i år er ikke bare negativt.
- Norge er et lite, og kresent marked. Det er ikke nødvendigvis de store marginene på salg av biler, og vi blir i tillegg presset av parallell- og bruktimporten. Spesielt når valutaforholdene er gunstige. Når optimismen råder, får vi stadig flere konkurrenter. Når valutaforholdene ikke er så gunstige, forsvinner noen av konkurrentene. I år er det et slikt år, uten valutagevinster, men med noen færre konkurrenter, og nå må vi nok slite litt for å holde bunnlinjen på det samme nivået, forteller Halvorsen.
Selv om Halvorsen fokuserer sterkt på at de er et importselskap, har Nissan Norge også et ben innenfor bilforhandlerverden. Autoskan på Lillestrøm eies 100 prosent av selskapet.
- Det er den eneste forhandleren vi eier selv. Den var til salgs for rundt 7-8 år siden, og vi tenkte at det kunne være greit å være representert i detaljleddet. Det foreligger ikke planer om å fokusere ytterligere på dette området. Vi vil gjøre det vi er best på, og det er å være importør, fastslår Halvorsen.
Selskapet har reservedelsdistribusjonen for både Norge og Sverige selv om de har et søsterselskap over grensen. Det ser selskapet på som en fjær i hatten og en bekreftelse på at de er konkurransedyktige.
Nissan Norge er 100 prosent eid av det japanske handelshuset Marubeni Corporation. De eier 90 prosent direkte, og 10 prosent gjennom et datterselskap i Belgia. Selskapet ble etablert i juli 1990 og tok fra september samme år over som ny importør av Nissan i Norge. Selskapet teller nå 80 ansatte, mens det var 125 før omstruktureringene startet.
- Vi fungerer som et typisk norsk selskap, selv med japanske eieren. Vi har en krevende, men langsiktig eier i Marubeni, og der er policyen at mye av beslutningene taes på lokalplan. Vanligvis sitter det en japansk leder på toppen i selskapene, og så vidt jeg vet er jeg den eneste ikke-japaneren som er leder i systemet. Vi har en vise-adm som er japansk, og det virker som selskapet er fornøyd med tingenes tilstand, sier Halvorsen.
| Nissan Norge (konserntall) | |||
| i milloner | 2002 | 2001 | Endring |
| Driftsinntekter | 979,2 | 971 | 0,80 % |
| Driftsresultat | 42,1 | 32,5 | 29,50 % |
| Res. før skatt | 24,5 | 4,7 | 421,30 % |
| Kilde: Bizweb og selskapet |
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen