jobb og ledelse

Bilnytt: Ny konseptbil fra Mazda

Mazda Kabura ypper med konvensjonell bildesign.

Publisert Sist oppdatert

Mazda introduserte konseptbilen Kabura på bilmessen i Detroit, en bil designet av Mazdas designteam i California. Mazda liker resultatene de har fått fra MX-5 med frontplassert motor og bakhjulsdrift, og gjør det samme med Kabura. Noe de ikke har gjort før, er den nye seteløsningen, såkalt 3+1. Designteamet har funnet ut at deres kundegruppe sjelden trenger et fjerde sete og har derfor forandret på den vanlige måten å stille seter på. I Kabura har de tatt bort hanskerommet og minimert instrumentpanelet slik at passasjersetet har blitt flyttet 15 centimeter frem i forhold til førersetet. Dette skal gi passasjeren bak like bra plass som de foran. Hensikten med denne merkelige seteplasseringen skal også være å gi bedre plass til utstyr som for eksempel ski og snøbrett.

Det er ikke bare i seteplasseringen Kabura skiller seg ut. På passasjersiden har designerne lekt seg med dørene. Når man har åpnet døren på passasjersiden, kan man trykke på en knapp som gjør at en liten ekstradør skyves inn i en lomme i karosseriet. Det skal gi lettere tilgjengelighet. Mazda mener at bilens praktiske løsninger og rimelige pris vil gjøre den attraktiv for unge kjøpere til tross for at bilen ser eksklusiv ut.

Kabura er ikke en stor kar, med kun 128 centimeter i høyde, men vil nok løfte en del øyebryn med sitt spenstige utseende.

Det er foreløpig ingen planer om å masseprodusere Kabura, men Mazdas sjefsdesigner i California, Franz von Holzhausen, har uttalt at siden bilen er rimelig i produksjon, skal masseproduksjon ikke utelukkes fullstendig.

- Hensikten med å lage konseptbiler er å få designteamene til å tenke nytt. I tillegg brukes konseptbilene til å få tilbakemelding fra publikum, sier Marina Maneas Bakkum i Mazda Norge. Hun forteller at Kabura konkurrerer med Mazda Senku, en konseptbil designet i Japan, om å ta over for Mazda RX-8.

nils.fixdal@orapp.no

Powered by Labrador CMS