jobb og ledelse
Bilnytt: Rovdyret viser klør
Audi hadde toppselgeren blant de ultimate luksusbilene i fjor, men Jaguar økte mest i et år da luksussalget langt fra hadde bånn gass.
Audi A8 var fjorårets mest solgte luksusbil i Norge, til tross for en liten salgsnedgang.
- Vi er naturligvis svært fornøyde med posisjonen til Audi A8 i et segment med krevende kunder, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos Harald A. Møller AS.
Dermed er Norge ett av markedene der Audi har lykkes med sitt mål om å endre imaget til bilselskapet fra midtsegment til luksus.
- Image er viktig i dette segmentet. I tillegg sier salget til A8 noe om at Audi har levert et produkt som med kombinasjonen av aluminium, quattro og gode motorer leverer kjøreegenskaper som treffer krevende kunder, sier Eriksen.
Audi solgte 37 A8-modeller i fjor, en nedgang på fire biler fra 2003, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OVF).
MER LUKSUS
Det ble solgt 105 luksusbiler i Norge i fjor, en nedgang på 17,3 prosent i forhold til året før, ifølge OVF. Til sammenligning økte totalsaget av alle biler i Norge med 28,6 prosent i fjor. Luksussegmentet var det eneste av OVFs ni segmentkategorier som gikk tilbake.
OVF har definert ni modeller som luksusbiler og vedgår at flere modeller kunne vært definert som luksusmerke.
- I segmentet store biler finner man kjøretøy mange oppfatter som luksusbiler, i alle fall når man tar den dyreste utgaven av modellen, for eksempel Mercedes-Benz E-klasse E55 AMG til kr 1.630.000, sier Thorvald Gjønnæss i OVF.
Dessuten må man kanskje vurdere biler i segment sportsbiler, blant annet Mercedes-Benz SL, sier han.
I tillegg vil mange peke på modeller som BMW X5, Volvo XE, Porsche Cayenne og alle Jaguar-modellene som luksusbiler.
Ser man på salget av disse modellene, er bildet et annet. Nesten samtlige fikk solide salgsøkninger i Norge i fjor, viser tallene fra OVF.
Vi har her ikke analysert salget av alle dyre biler i Norge. Luksusbiler defineres gjerne som mer enn pris, også innvendig komfort (og da må små sportsbiler ekskluderes) og det noe mer uspesifikke følelseselementet - følelsen man har når man faktisk kjører bilen - teller mer.
Jaguar S-type, som økte mest av luksusbilene i fjor, slik OVF definerer luksus, solgte 20 biler i 2004, ni mer enn året før. Selskapets XJ-serie gjorde det imidlertid dårligere. 17 biler solgt, en nedgang på syv. BMW og Mercedes fikk kraftige fall i salget av sine modeller i dette segmentet. BMW 7-serien solgte kun 10 biler, mot 12 året før, mens Mercedes S-klasse solgte 15, en nedgang på ni fra 2003.
OVFs luksussegment besto ellers av Volkswagen Phaeton, Lexus LS, Lincoln Town Car og Hyundai Centennial.
Alt i alt solgte Jaguar 159 biler i Norge i fjor, hvilket var mer enn dobbelt av 2003-salget på 73, ifølge OVF.
PERSPEKTIVENE
Jon Winding-Sørensen, redaktør i Bilforlaget, spår en økning i luksusbilsalget i år. Bilforlaget har utarbeidet en prognose over luksusbilsalget, delvis basert på OVF-tall. Prognosen viser at luksusbilsalget skal øke fra 137 i fjor til 198 i år, takket være økt salg av BMW og Cadillac.
Salget av Audi A8 kommer trolig til å ligge på samme nivå som i fjor, spår Eriksen.
- Vi regner med et like bra salg i 2005, kanskje en liten økning fra 2004, sier Henrik Hagen, administrerende direktør i Jaguar Norge AS, som uttrykker optimisme over utviklingen fremover.
- Dette skyldes hovedsakelig utviklingen av nye interessante modeller i aluminium fra Jaguar i tiden fremover, samt et håp om at konjunkturene holder seg.
Winding-Sørensen mener luksussegmentet trolig vil holde seg konstant i volum fremover.
- Hva jeg imidlertid også tror er at dersom ikke merkeimportørene skjerper seg, vil vi snart se at 25 prosent av dette segmentet blir solgt via «uoffisielle» kanaler, grå-importører. Og sannsynligvis vil vi også oppleve at stadig flere biler i dette segmentet blir importert som nyere bruktbiler (og slike fanges ikke opp av nybilregistreringsstatistikken). Selv på dette nivået begynner man å bli ganske prisbevisst, sier han.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen