jobb og ledelse

Bilnytt: Rover og ut

All produksjon av MG Rover er stanset. Fremtiden ser dyster ut for det britiske bilmerket.

Publisert Sist oppdatert

Fem år med feilsteg, skriver avisene i Storbritannia. Veien har vært kronglete for MG Rover de siste årene.

I 2000 solgte BMW Rover til britiske Phoenix Venture Holding for ti pund, eller litt over en hundrings. Da hadde det gått dårlig for bilmerket i en lengre periode, og selv om merket fikk det nye navnet MG Rover senere samme år, hjalp ikke det noe særlig.

Det hjalp heller ikke stort at de fire direktørene i Phoenix ordnet seg saftige lønninger og pensjonsavtaler. De siste 18 månedene har salget falt ytterligere.

Ingen bilprodusenter med litt muskler har vært interessert i bilmerket, og britene er svært opptatt av å beholde produksjonen i Storbritannia, der MG Rover sysselsetter 20.000 briter, på egen fabrikk og blant leverandørene.

I fjor tok MG Rover kontakt med Shanghai Automotive Industry Corporation, og håpet lenge at de ville kjøpe bilmerket. Såpass viktig var det å redde MG Rover, at Tony Blair tok kontakt med kinesiske myndigheter for å prøve å ordne opp. De britiske myndighetene lovte MG Rover et lån på 100 millioner pund, cirka 1,2 milliarder kroner, dersom bilmerket klarte å få til en samarbeidsavtale med kineserne.

Men det gikk dårlig. Kineserne ville ikke gjøre noen avtale før de fikk se at MG Rover var solvent, men MG Rover får ingen penger, og blir dermed ikke solvent, før avtalen er inngått. Kinkig.

Dersom myndighetene ikke ombestemmer seg (og det kan jo godt skje sånn rett før valget), ser det ut til at hundre års bilproduksjon ved produksjonsanlegget i Midt-England er over. Det vil bety slutten for den siste britiskeide bilprodusenten.

Powered by Labrador CMS