jobb og ledelse
BilNytt: Subaru-salget til nye høyder
Subaru opplevde stor økning i salget av sine firehjulsdrevne biler i fjor. Nye modeller har blitt lansert, men hovedgrunnen er uten tvil smitteeffekten av at Petter Solberg ble verdensmester i rally.
Subaru Norge opplevde en sterk omsetningsvekst i fjor. Omsetningen landet på 450 millioner kroner mot 333 millioner året før. Selskapet fikk et driftsresultat på 22,1 millioner. Satsingen på rallykongen Petter Solberg har dermed begynt å gi full effekt i resultatet i takt med merittene. Interessen for firehjulsdrevne biler økte betydelig også i fjor og spesielt for Subaru som solgte i overkant av 2.500 registrerte biler. Det er en økning på 48 prosent i forhold til 2002. Administrerende direktør Kåre Foss i Subaru Norge sier at salget når nye høyder.
- Vi er i en situasjon hvor salget av firehjulsdrevne biler går rett til værs.
Han viser til en fersk rapport over salget av firehjulsdrevne biler hittil i år som viser at totalsalget har gått opp med 29,6 prosent, mens Subaru har økt med 67 prosent. Salget har vært formidabelt i første kvartal i år og salget i første halvår vil bli veldig godt. Subaru økte farten i andre halvår i fjor og har dermed fortsatt den positive trenden. De argeste konkurrentene innenfor markedet for firehjulsdrevne biler er Suzuki og Toyota. Foss mener Subaru har en fordel siden bilene deres trekker på alle fire hjulene samtidig i motsetning til andre biler.
- Dette gir en sikker og mer stabil bil, spesielt på vinterføre og ved vannplaning, sier Foss.
LYSE UTSIKTER
Selv om salget for 2004 ser lovende ut, trekker Foss imidlertid frem at valutasvingninger kan få konsekvenser hvis det skjer uforutsette ting i verdensøkonomien.
Kåre Foss tror på en viss økning i nybilsalget inneværende år. Han viser til at det ble solgt 90.000 nye personbiler i fjor, men har tro på at salget i år kan bli på 110.000 til120.000 personbiler. Målet er at Subaru skal selge 3.000 personbiler, kanskje opp mot 3.300-3.400. Da vil Subaru ha en markedsandel på rundt tre prosent.
- Så langt i år er vi mindre enn for eksempel Audi og Volvo, men større en Citröen og BMW, sier han.
Petter Solberg har for alvor satt Subaru på kartet både i Norge og internasjonalt med sine gode prestasjoner i rally. Solbergs åpenhet til pressen og smittende humør gjør at han er elsket av media over hele verden. Foss sier at Subaru-navnet har blitt mye bedre kjent den siste tiden. Dette gir en positiv smitteeffekt på salget. På spørsmål om alle ressursene som blir brukt på Petter Solberg gir effekt svarer Foss: Et ordtak sier at halvparten av all markedsføringen er bortkastet, men vi aner ikke hvilken, humrer han.
- Den gaven vi har fått med Petter Solberg som frontfigur er gull verdt. Det er krevende å ha en slik PR-sak i bunn, men vi mener vi får bra uttelling på det, sier Foss.
NYE MODELLER
Også andre faktorer som har bidratt til salgssuksessen. Den nye modellen Subaru G3X Justy har fått en veldig god mottagelse. I tillegg har den nye Subaru Legacy og Subaru Outback hevet seg til en ny klasse og fått fart på salget. Samtidig blir modellen Forester ansett som en sterk aktør innen SUV-markedet. I Norges Automobil Forbunds store bruktbilrapport for 2003 hevdet Subaru Forester og de andre Subaru-modellene seg veldig godt blant biler med få feil. I andre land har også bilene høstet mange lovord i forbrukertester for høy kvalitet og driftsikkerhet.
- Forester står for rundt 50 prosent av Subaru-salget, sier Foss.
Subaru har nå en ny modellinje, men Foss sier det kanskje vil bli noen småendringer på enkelte modeller i 2005.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen