jobb og ledelse
BilNytt: Surfer på sokker og glatte veier
Europeiske bilister har for alvor fått øynene opp for den norske oppfinnelsen bilsokker. - Det har tatt helt av, sier daglig leder Lars A. Sæbø i AutoSock, som kan glede seg over kraftig omsetningsvekst i år.
Vinterkulde, is og snø er som regel synonymt med dårlige kjøreforhold. Firmaet AutoSock har imidlertid ingen ting i mot vinterens lunefulle overraskelser. For når bilistene strever på vinterglatte veier, står firmaet parat med sitt produkt : Bilsokker. Sokkene tres utenpå dekkene, og sørger for friksjon både på snø og is. Glem tunge, møkkete kjettinger. Etter bruk kan sokkene pakkes sammen og puttes i vaskemaskinen.
- En enkel og brukervennlig løsning, sier daglig leder Lars A. Sæbø i AutoSock. Han har det siste året registrert en økende interesse for produktet. Mens det i vintersesongen 2002/2003 ble solgt 24.000 enheter, vil tallet i sesongen 2002/2003 stige til rundt 100.000. Dermed ligger også selskapets omsetning an til å gjøre et pent hopp oppover. Fra en omsetning på 4 millioner kroner i 2002, kommer tallet ifølge Sæbø til å lande på rundt 20 millioner kroner i 2003. Og vekstvyene stanser ikke der.
- Det er alltid litt vanskelig å si, men jeg tror ikke det er usannsynlig at omsetningen vil dobles i 2004. Fasen vi er inne i er helt typisk for en gründerbedrift som vår. Vi har arbeidet skritt for skritt, og opplever nå en rask eskalering i markedet. Derfor ser vi rimelig positivt på forholdene, sier Sæbø, og legger til at selskapet vil være cash-positive i år. Fra 2004 regner han også med at Autosock vil gå med overskudd.
NESTE STOPP JAPAN
Autosock ble etablert i 1998, men startet salg av sokkene først i 2001. Majoriteten av firmaets aksjer eies av Fred.Olsen gjennom selskapene Invento og AS Quatro. Bilsokkenes far, Bård Løtveit, er med sine åtte prosent Autosocks nest største aksjonær.
Firmaet har valgt å sette ut all produksjon. Den foregår i tre land: Garn fra tyske KoSa veves hos Tele Textiles på Notodden og sendes deretter til Litauen, hvor stoffet blir kuttet og sydd sammen.
Produktutvikling, patent og oppfølging ivaretas av Autosocks personale, som teller fem personer.
Selskapet har i første rekke valgt å satse på Europa. Bilsokkene er blitt godkjent av den tyske produktkontrollen TÜV, samt av bilprodusentene Volkswagen, Peugeot Citroën, BMW og Mercedes.
I juni i år startet selskapet samtaler med italienske distributører, og skal vi tro Sæbø har sokkene slått særdeles godt an blant landets bilister.
- Vinterdekk er ikke så utbredt i Italia, og kjetting er heller ikke veldig populært. Vi har fått meget gode tilbakemeldinger på bilsokkene - ikke bare i Nord-Italia, men faktisk helt ned til Roma. Det har tatt fullstendig av, forteller Sæbø.
Foruten Italia, er bilsokkene også tilgjengelige i Frankrike, Spania, Benelux, Tyskland, Skandinavia og Finland. Til neste år vil Autosock også vende blikket mot Asia.
- Vi har fått en del forespørsler fra Japan. Landet vil stå i fokus neste år, men vi vil samtidig jobbe videre med å styrke distribusjonen i Europa, forklarer Sæbø.
Noen Amerika-planer har selskapet foreløpig ikke, i alle fall ikke umiddelbart. På sikt kan det likevel hende at sokkene tar seg en tur over dammen. Sæbø ser nemlig på hele verden som et potensielt marked.
- Vi er alene om dette produktet, som er helt unikt i verden. Ikke bare har vi en morsom historie. Det unike med sokkene er kombinasjonen: Enkle å ta på og tilstrekkelig grep på snø og is, sier Lars Sæbø i Autosock.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen