jobb og ledelse

Bilnytt: Toppløs Volvo

Volvo er snart på markedet med ny kabriolet. Ambisjonen har vært å lage en av verdens sikreste biler i denne kategorien.

Publisert Sist oppdatert
Når bilfabrikanter lager kabrioleter, utvikles de vanligvis først som åpne biler, og deretter designes taket. På Volvos nye C70 gikk designerne frem på motsatt vis. De lagde først en sporty coupe før de rev av taket på den og fikk C70 kabriolet. Ståltaket har de beholdt og lagt i bagasjerommet, så dermed har denne kabrioleten ståltak i løpet av 30 sekunder når den vil være en coupe. Dette mener Volvo øker sikkerheten og gir bilen bedre utseende.Nok en gang fokuserer Volvo på sikkerhet. Ambisjonen har vært at C70 skal være en av verdens sikreste kabrioleter. For å oppnå dette, satte produsentene seg mål om at bilen skulle tåle en sidekollisjon like godt som biler med fast tak. Derfor har C70 fått forsterkede bjelker i front, dører og gulv. I tillegg er C70 utstyrt med kollisjonsgardiner, noe som ikke har vært enkelt for ingeniørene å få til siden de pleier å henge i taket. Løsningen ble at de monterte dem i dørene slik at de kommer nedenfra og opp. Dette hjelper betydelig i tilfelle sidekollisjon. I tillegg er bilen utstyrt med systemet ROPS (Roll Over Protection System), som utløser veltebøyler dersom situasjonen krever det.Volvo C70 er en romslig bil sammenlignet med de fleste kabrioleter. Med sine 182 centimeters bredde, er bilen like bred som Volvo S80, og lengden på 458 centimeter vitner om god plass. Det bør sikre god plass til fire voksne mennesker. Med taket oppe har bilen 400 liter bagasjerom. Som kabriolet halveres bagasjerommet.Salget forventes å starte i midten av april her i Norge. Da står valget mellom tre bensindrevne og en dieselmotor. Dieselutgaven er på 180 hestekrefter og kommer med automatgir. Den råeste utgaven kommer med en bensinmotor på 220 hestekrefter som yter 0-100 på 7,6 sekunder.
Powered by Labrador CMS