jobb og ledelse
Bilnytt: Visjon blir til klasse
Mercedes R-klasse til 900.000, eller samme bil for 400.000. Myndighetene bestemmer.
Mercedes har spennende tider mens de venter på om myndighetene vil godta at bilen klassifiseres som varebil.
Økonomisk Rapport skrev tidligere i år at Mercedes skal lansere sin nye R-klasse, Grand Sports Tourer, i februar. Foreløpig salgsmål er på 80 biler i løpet av det første året. Men nå håper importøren at de kan få klassifisert vidunderet som varebil. I så tilfelle senkes prisen fra 900.000 kroner (1,4 millioner for dyreste variant) til 400.000. Og da vil Mercedes salgsmål øke betraktelig, sier Hanne Nilsson i Mercedes-Benz Norge.
Bilen er en blanding av alt fra sedan til SUV. Nilsson mener at bilen ikke har noen direkte konkurrenter.
- Siden R-klasse er både stor og sporty, dekker den områdene for både SUV og stasjonsvogner. Audi Q7 og dyre firehjulsdrevne stasjonsvogner fra Audi og BMW kan gi litt konkurranse, men vi har vanskelig for å se en type bil som er lik konkurrent til R-klasse. Vi er først ute med denne typen bil, de konkurrerende merkene vil først komme med sine biler av denne typen om cirka to år, sier Nilsson.
I juni i 2005 ble B-klasse lansert som den første i Sports Tourer-konseptet. På et halvt år solgte Mercedes 329 biler av B-klassen uten å ha hatt fullt trykk på markedsføringen av bilen. Nå varsler de relansering og et salgsmål på 840 solgte biler i Norge.
Nylige artikler
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen