jobb og ledelse

BilNytt: Volkswagen - Hjelpes av ny Golf

En ny Golf og flerbruksmodellen Touran skal få Volkswagen Norge opp i teten i norsk bilsalg, mener selskapet.Og salget går oppover.

Publisert Sist oppdatert
Kilde: Selskapet

Det er lanseringen av en femte generasjons Golf som gjør at det norske selskapet tar mål av seg til å bli landets største bilselger i løpet av kort tid. Fjoråret ga et salg på 9915 solgte biler for Volkswagen, og en markedsandel på 11,1 prosent. Foran kom Toyota, med en andel på 15,5 prosent av markedet.

Den nye Golfen ble lansert 13.november, og innen nyttår var det solgt dobbelt så mange biler som selskapet hadde budsjettert med. Holder dette salget seg, kan Golf i løpet av året bli Norges mest solgte bil gjennom tidende. I øyeblikket er det forløperen, den gamle «Bobla», som holder rekorden med i alt 146.306 solgte eksemplarer i Norge. Arvtakeren, Golf, har til nå solgt 140.000 biler her til lands.

VOLKSWAGENS NEDTUR

Fra en markesandel på 14,0 prosent av det norske bilmarkedet i toppåret 1998, har Volkswagen stadig mistet terreng. I 2002 lå andelen på 12,8 prosent av personbilmarkedet i landet, i fjor krøp det ned til 11,1 prosent av markedet for nybilsalg. Harald A.Møller, som eier Volkswagen Norge, er likevel fortsatt landets største bilimportør, med Toyota Norge på en annenplass.

- Fjorårssalget var altfor dårlig. Etter et elendig år i 2002 var ordreboken nesten tom da vi tok fatt på 2003. I første kvartal 2002 gikk det bedrøvelig, mens siste halvåret har det tatt seg kraftig opp. Nå ser vi lys i tunnelen, ordreinngangen er firedoblet i løpet av det siste året. Det sier direktør Terje Male i Harald A.Møller A/S.

Male mener særlig de nye reglene for beskatning av firmabiler som kom 1. januar 2002 ble utslagsgivende for Volkswagens nedtur. Den økte beskatningen førte til at salget av firmabiler svekket seg kraftig, og det er nå det laveste på ti år. Volkswagen er ledende innen firmabilsalg i landet, dermed slo nedgangen ekstra hardt ut for dem. Male har håp om endring i skattereglene ut fra at satsene som legges til grunn er altfor høye i forhold til den faktiske bilbruken.

- Vi mener reglene er i strid med loven. Satsene er for høye og også kjørelengde som beregnes er for stor i forhold til den reelle kjøringen i arbeidssammenheng, sier han.

Gunstige vilkår ved import av bruktbiler fra utlandet har også ifølge Male bidratt til Volkswagens nedtur. Ordningen har ført til en stor vekst i salget av nyere bruktbiler fra utlandet, og nybilsalget har gått ned tilsvarende. Dette har slått ut for alle bilimportørene, og kampen om kundene har blitt stadig hardere.

- Her må det være noe galt. Selv om det ikke klinger likke godt i alles ører, mener vi det riktige må være å øke skattetrykket i forbindelse med innførselen av brukte biler, slik at det ikke skal bli billigere å importere brukte biler fra utlandet enn å kjøpe dem her, sier Male.

ELDSTE BILPARKEN

I 2003 ble det solgt totalt 90.000 nye personbiler i Norge, mens salget lå på nær 114.000 i gjennomsnitt i årene 1995 til 2000. I toppåret 1997 ble det solgt 127.733 nye biler. Fortsetter trenden med nedgang vil det enten bli færre biler i Norge, eller eldre biler. Norge har i dag den eldste bilparken i Europa med en levealder på 20 år.

Som den øvrige økonomien regner Volkswagen med at nybilsalget i Norge vil ta seg opp i år, og selskapet har budsjettert med et totalsalg av nye norske biler i år på 95.000 biler. Selskapet mener selv at det er forsiktige anslag.

Samtidig går bruken av dieseldrevne biler kraftig opp, som følge av at dieselmotorene blir mer miljøvennlige. Dieseldrevne biler utgjør i øyeblikket 23 prosent av alt bilsalg i Norge. Det øker fortsatt, og Volkswagen kalkulerer med at salget vil nå 30 prosent i løpet av 2004. Øverst på salgslisten over dieseldrevne biler ligger Volkswagen Passat, med Toyota RAV4 på annenplass.

STORSATSING

Volkswagens mål er å ta 13,5 prosent av hele markedet i år, med et salg på 12.700 biler totalt. Siste halvdel av 2005 skal det være ledende bilselger i Norge.

- Og hvordan vil dere greie det?

- Som nevnt har vi jo et håp om at reglene for firmabeskatning vil bli endret. Det vil bety mye for salget vårt i det segmentet. I tillegg har vi stor tro på lanseringen av våre to nye modeller, Golf i nytt design, og Volkswagen Touran, som ble introdusert i mai i fjor, sier Male.

Store biler til variert bruk blir mer og mer populært. Det er biler der setene bak kan legges ned, og der bilen kan brukes til alt fra kjøring av flyttelass til frakting av større deler av sønnens eller datterens fotballag. Trenden er at når folk skifter bil erstatter de den forrige med en slik større.

- Da vi lanserte vår flerbruksbil, Volkswagen Touran, var det tydelig at vi traff et marked. Derfor har vi store forventninger til salget fremover, sier Male. Fra introduksjonen i mai har selskapet solgt 1800 eksemplarer. Modellen har også vunnet en rekke tester mot konkurrentene. Bilen selges fra 253.000 kroner for den aller billigste til 450.000 kroner for kremutgaven.

BOBLA LEDER

Når det gjelder den nye golfutgaven er det i særlig grad designet og størrelsen som skiller den fra tidligere modeller. Ny teknologi gjør at karosseri så vel som motor og styreegenskaper presenteres med forbedringer. Volkswagen har tro på at dette vil medføre at Golf kan ble den mest solgte bilen i Norge i 2004. Med rasjonalisering og effektivisering av driften ved Volkswagen-fabrikken i Tyskland har det også vært mulig å holde prisen på den nye Golfen nesten nede på forrige generasjons, sier Male.

- Hvordan vurderer dere konkurransen fra El-bilene og miljødebatten. Er det reelle trusler ?

- El-bilene utgjør et så marginalt område at det ikke betyr noen form for trussel eller konkurranse. Heller ikke miljødebatten slår uheldig ut for vår virksomhet. Jeg vil heller si det slik at kjøp av nye, miljøvennlige biler er med på å bedre miljøet. Dessuten forskes det hele tiden på sikkerhet, bare i løpet av de siste fem årene er sikkerheten vesentlig bedret. Det er begge gode argumenter for oss når vi selger nye biler, sier han.

HARALD A. MØLLER
Volkswagen Norge eies av Harald A.Møller

Millioner kroner
20022003Endr.
Omsetning3 5103 480-0,90 %
Driftsresultat1301354,20 %
Resultat før skatt131130-0,80 %

I TET
Volkswagen Norge har hovedkontor på Frysja i Oslo. Det eies av Harald A.Møller, som igjen eies av MøllerGruppen, et familieeid norsk konsern. Selskapet importerer Audi, SEAT, Skoda, Chrysler og Jeep, i tillegg til Volkswagen. Det er landets største bilkonsern.

Harald A. Møller hadde i 2002 en omsetning på 3,51 milliarder kroner og et driftsresultat på 131 millioner kroner. Foreløpige tall for 2003 viser en nedgang i omsetningen til 3,48 milliarder kroner og et driftsresultat på 130 millioner kroner. Selskapet gir ikke ut egne regnskapstall for Volkswagen Norge, utover antall solgte biler.

Powered by Labrador CMS