jobb og ledelse

BilNytt: Vorsprung durch design?

Da tallene for 2003 ble lagt frem i slutten av februar kunne Audi presentere økninger i inntekter, fortjeneste, produksjon og salg. Men bilinteresserte er kanskje mer opptatt av det nye designet til Audi A6.

Publisert Sist oppdatert

Tøffere, større og mer sporty. Det er de vanligste karakteristikkene som blir brukt når den nye A6’en skal beskrives. Den mest iøynefallende endringen er den prominente grillen, som gir modellen et helt annet uttrykk enn sin forgjenger.

Meningene om det nye designet er delte, men stort sett har forvandlingen fra diskrét men stilfullt til oppsiktsvekkende og dynamisk blitt godt mottatt.

- Å introdusere et nytt design er alltid risikabelt. Da jeg begynte å tenke på den nye fronten for to år siden hadde Audi et fint design, men ingen personlighet. Jeg ville sjokkere, sier Audis designer Walter de’Silva.

Den kjente italienske bildesigneren ble hyret inn av Volkswagens styreformann Ferdinand Piëch i 1999 for å redesigne Seat. I 2002 ble de’Silva forfremmet til å lede hele Audi-gruppens designavdeling. Tidligere har han blant annet vært ansvarlig for redesignet av Alfa Romeo på midten av 90-tallet.

Så langt uttrykker ledelsen i Audi at de er svært fornøyde med jobben den 52 år gamle italieneren har gjort. Men selv en anerkjent designer som de’Silva har ikke fått frie hender. Det skal ikke tukles for mye med tysk kvalitetsdesign, må vite.

- Min oppgave var å bevare Audi-følelsen, men samtidig gi bilen mer personlighet og følelser, og gjøre den mer sporty, sier de’Silva.

Han sitter selv ved tegnebordet i Audis hovedkvarter i Ingolstadt. Sammen med designere fra hele verden har han klekket ut den nye Audi-looken. Absolutt på tide, synes mange i bilbransjen, som mener at Audi er nødt til å fornye seg for å fortsette suksessen.

- Redesignet av A8 og A6 er et stort steg for Audi. Sett fra et strategisk og kulturelt ståsted er timingen helt riktig, mener de’Silva.

TØFF KONKURRANSE

Konkurransen mellom bilprodusentene er tøff, og design avgjør i økende grad hvilken bil den lykkelige bilkjøperen kjører ut av bilforhandlerens garasje. James Kelly, professor i transportdesign ved Pforzheim universitet i Tyskland, uttalte overfor BusinessWeek at design har blitt det viktigste salgsmomentet for bilindustrien.

Audis tøffeste konkurrenter er BMW og Mercedes Benz. Alle tre konkurrerer om det lukrative markedet for executive cars, eller altså fete glis som passer imaget til en djerv direktør, busy businessmann eller mektig megler.

Dem finnes det mange av, og så langt har Audi hatt stor suksess med sin A6. I fjor solgte Audi 760.225 biler, hvorav 148.477 A6-modeller. Med 327.463 solgte er A4 fortsatt den mest populære Audi-modellen, mens A3 ligger på andreplass med 151.117 biler. Det ble imidlertid solgt færre A4- og A6-modeller i 2003 enn i 2002, en nedgang på henholdsvis 3,6 og 4,2 prosent. Salget av Audi A8 nærmest doblet seg og endte på 21.748 solgte biler, mens salgstallene for A3 steg med over 30 prosent.

2003 var et vanskelig år for bilbransjen på grunn av den generelle økonomiske nedgangen. Allikevel kunne Audi presentere gode tall for 2003, noe ledelsen uttrykte at de var svært fornøyde med. Driftsinntektene økte med 3,6 prosent til 23,4 milliarder euro, mens nettofortjenesten økte 5,4 prosent til 816 millioner euro. Resultat før skatt falt derimot med 11,6 prosent til 1,1 milliarder euro. Grunnen til dette er de ugunstige valutakursene mot dollaren og pundet.

Fortsatt er hjemmemarkedet Tyskland Audis suverent største, med nesten 240.000 solgte biler i fjor. Deretter følger USA med rundt 86.000, Storbritannia med 70.000 og Kina med over 63.000 biler.

Asia, og spesielt Kina, er et spennende marked for de europeiske og amerikanske bilfabrikantene, og asiatiske journalister var sterkt representert under pressekonferansen hvor regnskapstallene ble lagt frem. Audi gjorde det godt i Kina i fjor, og økte salget med 71,5 prosent. Nå er ikke 63.000 biler særlig mye i et land med 1,3 milliarder mennesker, men mulighetene er enorme, og den stigende interessen gjør at Audi kommer til å satse i Kina fremover. Ellers anses Nord-Amerika også som et potensielt stort marked for Audi.

- Vi har ikke ennå utnyttet Audis fulle potensiale i Nord-Amerika, særlig ikke for A6 og A8. Vi vil fortsette å utvide nettverket av forhandlere og ser et stort potensiale i sør, særlig i California, sa Ralph Weyler fra Audi-ledelsen under pressekonferansen.

- Men konkurransen i USA er veldig hard, og vi er ikke interessert i volumvekst samme hva. Vi vil ha vekst som skaper fortjeneste.

Men vekst skal det bli. Audi har som mål å runde millionen i produserte biler i løpet av 2004.

STOR NORSK INTERESSE

Møllergruppen solgte i fjor 4.439 Audier i Norge. I 2002 lå tallet på 4206 biler. Også her er A4 mest populær, men interessen for den nye A6’en har vært stor.

- Det er mange som mener at designendringene er et stort skritt for Audi, men jeg vil si at endringene egentlig er ganske små, men veldig riktige. De fleste nye designelementene som er gjort kan man kjenne igjen fra Nuvolari. Vi har lagt ut bilder av den nye A6’en på websiden vår, og interessen har vært vannvittig, sier Vidar Eriksen, markedssjef for Audi.

En god del av de interesserte kjører allerede A6, men i følge Eriksen har også de som kjører Mercedes E-klasse eller Volvo S70 vist interesse for A6’en. Den nye modellen lanseres i mai, men prisene er ikke bestemt. Audi A6 faller inn under den luksuriøse storbilklassen, og er dermed en bil for den som ser etter kjøretøy i prisklassen 500.000-700.000 kroner.

EN NY ERA?

I Ingolstadt fortsetter de’Silva arbeidet ved tegnebordet. Han har ikke tenkt å stoppe Audis designrevolusjon riktig ennå.

- Etter min mening er vi nå i ferd med å skape en ny generasjon Audi. Om ti år kan vi skape en helt ny bil, sier han.

Men hva vil tyskerne si til dette?

- Hvis jeg er overbevist om at hva jeg gjør er riktig kan jeg også overbevise sjefene, smiler de’Silva.

Powered by Labrador CMS