Annonse
nyheter
Bilprodusenter gjetter på fremtiden
Mer miljøvennlige biler ligger garantert i fremtiden, men hvilken teknologi som skal benyttes vet ikke produsentene selv.
Annonse
Ideer finns det mange av, når de store bilselskapene diskuterer hva som best vil redusere energiforbruket og forurensningen, men det er også problemet. De klarer ikke å bestemme seg for én enkelt teknologi, skriver CNNMoney.Samtidig som bilprodusenter over hele verden forsker på mer miljøvennlige motorer, vokser stadig utgiftene. De massive utgiftene koblet til å utvikle og produsere motorer, gjør sitt for å helle brensel på debatten.Problemet er at ingen bilprodusent kan spå hva verdens forbrukere ønsker å drive bilene sine med. Avanserte bensinmotorer, miljøvennlig diesel, og et helt utvalg av forskjellige type hybridbiler, som tar for seg for eksempel elektrisitets- eller brenselscellemotorer.- Vi ønsker å ta del i alt, men vi må jo satse på enkelte områder, sier Eric Ridenour fra Daimler Chrysler. De har lenge satset på brenselsceller og miljøvennlig diesel.Honda satser fullt på brenselsceller, og tror fremtiden ligger der, men for øyeblikket er bare en håndfull slike biler planlagt til neste år. I mellomtiden planlegger de miljøvennlig diesel og en hybrid.General Motors har lansert et ny batteridrevet konsept-elbil, og det spekulerer i om de ikke kommer til å satse hardt på brenselsceller som de lenge så på som løsningen.Pengesterke Toyota har også en brenselscelleprogram, men har hovedfokus på elektriske hybridbiler. I motsetning til de fleste andre selskaper har Toyota hatt stor suksess med hybrider Sjefen for Toyota i Nord-Amerika, James Press, tror alt vil være hybrider i fremtiden.Til syvende og sist vil råstoffer og tilgjengelighet spille en stor rolle, men et teknologisk gjennombrudd vil også måtte komme for at noen av variantene vil bli dominerende. Hvilken kan også vise seg å bli varierende i de forskjellige verdenshjørnene.Takimoto fra Toyota tror tre teknologier vil dominere: Avanserte bensinmotorer med lavt forbruk, elektriske biler og hydrogenbrenselscellebiler. Han sier og at mest sannsynlig vil det være flere hybrider som benytter seg av flere av disse teknologiene. Mest sannsynlig vil allianser mellom bilprodusenter oppstå for minske utgiftene innen produksjon og utvikling.Kilde: CNNMoneyVIL TA DEL I ALTALLIANSER
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere