jobb og ledelse

Bøker: Verdt å bite merke i

Coca-Cola is it! Hva hadde vel det brune, kullsyreholdige sukkervannet vært uten et godt merkenavn? Ikke et av verdens mest gjenkjennelige produkter, i hvert fall. Det handler selvfølgelig om merkeverdi.

Publisert Sist oppdatert

Perspektiver på merkevareledelse er en samling artikler fra tidsskriftet Magma og nyskrevet stoff om temaet. Blant artikkelforfatterne er noen av Norges fremste fagfolk på området både fra næringsliv og akademia. Boken tar for seg de fleste aspekter rundt merkevarebygging og -ledelse.

Tine er ikke lenger bare melk og smør, men også yoghurt, juice og iskaffe. Toro er ikke bare buljong og suppe, men også vaffelmix og sauser. Hva er oppskriften for en suksessfull merkeutvidelse?

Rimi lever godt på å selge seg som lavprisbutikk. Å satse på lavpris og gourmetvarer er antagelig ingen suksessoppskrift for Rimi. Men holder teorien om at bedrifter enten må satse på kostnadslederskap eller differensiering mål? Dells direktemodell kutter selskapets kostnader, mens de også satser på differensiering ved å gi kunden mulighet til å skreddersy egen PC. Bør markedsstrategien bygges på markedsandel eller kundelojalitet? Er en kombinasjon mulig?

På 60-tallet lanserte Ford Pinto-modellen selv om de visste at det var en feil med bensintanken. Den eksploderte selv ved mindre kollisjoner. Flere tusen mennesker fikk brannskader eller døde som følge av produksjonsfeilen. Bilene ble trukket tilbake, og Ford måtte ut med store erstatninger. Hva gjør man når merket er i krise?

Leif Hem og Nina M. Iversen har vært bokas redaktører og opptrer også som artikkelforfattere. Hem er førsteamanuensis og programdirektør ved NHH og har en doktorgrad innen merkevare og merkevareledelse. Han forsker på merkeutvidelser, -allianser og private merker. Han har ansvaret for NHHs Executive MBA-program i merkevareledelse, og leder merkevareskolene Bergen Branding og Rieber Branding, og andre bedriftsprogram innen merkevareledelse.

Iversen er forsker ved SNF, en forskningsenhet i NHH-miljøet, og har doktorgrad fra NHH innen merkevareledelse og kommunikasjon. Hun forsker innen opphavsmerker, merkeutvidelser, -allianser, -personlighet og -kommunikasjon.

BESTSELGERE OM ØKONOMI OG LEDELSE
TittelForfatterForlagUker på listen
1.Ona FyrI. Steen JensenDinamo54
2.Løft for ledereG.J. LangsletGyldendal2
3.Bedrifts ABC'en 2004Mathiesen m.fl.Adekvat Info AS-
4.Coaching - Hva Hvordan HvorforS. GjerdeFagbokforlaget10
4.KaraokekapitalismenRidderstråle/ NordströmUniversitetsforlaget10
6.Latterlig lønnsomtHaugen/MelhusGyldendal21
7.Nærings-Nøkkelen 2003/2004Grindalen/ NørstebøSkattebetalerforeningen-
7.Presenter!K. SmithGyldendal-
7.Perfekte presentasjonerJ. CollinsIDG-
7.Rekruttering og utvalg av medarbeidereR.E. GrimsøGyldendal-
7.Aksjekjøp og daytradingO. GrøtteHegnar Media2
Rangeringen baserer seg på salg av bøker i kategoriene økonomi og ledelse innen bokhandlerkjedene Ark, Norli og Tanum i perioden 18.-31. mai 2004. Copyright: Økonomisk Rapport.

Powered by Labrador CMS