Næringsliv

Bølgebrytende samarbeid

Ulstein Design har utviklet en ny skipstype som de mener gjør andre skip gammeldagse over natta.

Publisert Sist oppdatert

Skipet har baugen «bak fram». Det er et ankerhåndteringsfartøy og gjør en av de farligste jobbene i Nordsjøen mindre risikabel. Rederiet tror de er i ferd med å sette en ny standard til sjøs. Den nye baugprofilen gir mindre slag, mer stabilitet, mulighet til å holde større fart i høy sjø, lavere drivstofforbruk og mindre ising. Baugen graver seg ikke ned i sjøen, men kløyver bølgene som et øksehode.

- Assosiasjonene omkring forskipets visuelle uttrykk skal kunne kobles til en øks’ form og funksjon - presis og kraftfull. Skal vi være konkurransedyktige og tilby design og skip som markedet vil ha, må vi hele tiden tenke nytt. Vi må se fremover, hvilke behov vil rederen ha, hvilke type fartøy vil bli etterspurt i årene som kommer. Da vil alternativ form og funksjonalitet være et resultat, sier administrerende direktør Tore Ulstein i Ulstein Design, som har designet skipet, til Pressekontoret.

Ny standard

- Målet var i første omgang å konstruere et fartøy som skulle øke sikkerheten til mannskapet ved ankerhåndtering. Men da vi først skulle lansere et helt nytt konsept, ville vi løpe lina helt ut. Derfor valgte vi også å inkorporere den nye skrog- og baugdesignen utviklet av Ulstein Design. Vi mener at denne designen gjør andre skip gammeldagse over natta, og vi tror vi er i ferd med å sette en ny standard til sjøs. De overlegne sjøegenskapene forbauset selv garvede ingeniører ved Marintek i Trondheim, som har stått for testingen, sier administrerende direktør Jostein Sætrenes i Bourbon Offshore Norway.

Seniorrådgiver Skule Storheil i Norsk Designråd mener at skipstypen er et resultat av et unikt samarbeid i den maritime klyngen på Mørekysten, der rederiet stilte med kapital og utviklingslyst, Ulstein-konsernet stilte med skipsbyggerkompetanse og industridesignere, mens Odim brakte til torgs teknologisk know-how for hekkløsningen.

Båten er under bygging ved Ulstein Verft, og skal leveres i mai neste år.

Powered by Labrador CMS