Næringsliv

Bølgedal for elektronikkbransjen

Sony har ikke bare seilt i medvind de siste årene. Siden mars 2000 har 90 prosent av verdiene rast ut av selskapet. I Norge har det gått bedre, men 2003 blir ikke noe jubelår.

Publisert Sist oppdatert

Elektronikkbransjen er rammet av trangere økonomiske kår verden over. Inntil i år har det ikke ført til lavere salg, men fallende priser og marginskvis. For kundene er det positivt.

- De får bedre produkter til lavere pris, sier Tom Greni som har vært i Sony siden 1991 - administrerende direktør i Norge siden 1998 og også i Danmark siden april i år.

Siden 1998 er selskapets omsetning tredoblet. Driftsresultatet gikk frem med 38 prosent til to milliarder dollar i 2003 (regnskapsåret avsluttet 31. mars, red.anm.)

I Norge går det bedre enn situasjonen i morselskapet skulle tilsi. Sony Norge er markedsleder på de fleste lyd- og bildeområder.

- Vi har en fjerdedel av elektronikkmarkedet med et salg på oppunder en milliard kroner i fjor, sier Greni.

Som japanernes håndgagne mann i Norge har han forsvart posisjonen. Men han innrømmer at det er vanskelige tider også i Europa.

- Som bransje må vi bli flinkere til å lokke forbrukernes penger over fra andre bransjer. Som selskap må vi bli flinkere mot konkurrentene, sier han.

De siste årene har elektronikksalget i Norge målt i antall enheter gått en vei: Bratt oppover. Samtidig har prisene på produktene sunket.

Totalverdien av salget har steget langt mindre enn enhetssalget skulle tilsi.

I fjor møtte bransjen seg selv i døren. Statistikk fra Elektro- og elektronikk (EE)-bransjen viser at enhetssalget av DVD, TV og bærbare CD-spillere steg sterkt. Målt i kroner steg omsetningen med fattige én prosent til 6,1 milliarder kroner.

Greni kjenner seg ikke igjen i tallene. Sony hadde en vekst i fjor målt i kroner på 13 prosent til oppunder en milliard kroner, hevder han. I år blir det vanskeligere.

Prognosene fremover er flate. Informasjonssjef Erik Andersen i EE-bransjen sier at oppturen antakelig er over. Verdien av salget i årets fem første måneder falt med mellom fem og ti prosent.

- Det er for tidlig å si at fallet blir like stort under året som helhet, men på bakgrunn av den informasjon i sitter på i dag kan det se ut som vi får en bratt nedtur, sier han.

Pengene sitter definitivt ikke like løst i lommene på forbrukerne. De er blitt mer forsiktig med hva de bruker sine penger til, mener Andersen.

Greni sier at Sony er inne i en positiv utvikling.

- Jeg er fornøyd med utviklingen. Den er positiv, men jeg kan ikke kommentere tall midt inne i et kvartal, sier han.

Sony er imidlertid også i nedoverbakke, men på direkte spørsmål fra Økonomisk Rapport vil Greni ikke gå god for at den heller med så mye som fem eller ti prosent.

Sony og hovedkonkurrentene Panasonic, JVC og Philips er presset av nye konkurrenter fra Sør-Korea (LG og Samsung), fra Kina og fra ikke-merkevarer.

- De er fortsatt små i Norge. Men i et flatt eller nedadgående marked vil de spise av konkurrentene, sier Andersen i EE-bransjen.

I Norge er Sony sterke på alt innen lyd og bilde bortsett fra parabol hvor de ikke er tilstedeværende. Bilstereo, musikkanlegg og dyr hi-fi er taperne i Norge de siste årene. Ellers har det vært volumvekst i alle andre produkttyper.

Få elektronikkting har blitt omtalt så mye som mp3-spillere for nedlasting og avspilling av musikk på nettet. Omtalen har vært noe overdrevet sammenlignet med salget.

Innen utgangen av 2002 var det ikke solgt flere enn 13.000 MP3-spillere. De neste to årene vil salget holde seg flatt med 5.000 enheter i året.

Salget av farge-tv, inklusive i bredformat vil holde seg stabilt på rundt 350.000 til 360.000 enheter i året. DVD-spillere står for den store oppturen fra 216.000 enheter i 2002 til 300.000 enheter i 2004.

Greni tror ikke tiden renner ut for elektronikkbransjen. Sony har tredoblet omsetningen siden 1998 med samme antall mennesker og lavere kostnader. I Norge er det 54 ansatte.

- For å få opp lønnsomheten må logistikkostnadene ned, antall fabrikker og lager reduseres og lagertiden kortes ned, sier han.

Powered by Labrador CMS