nyheter

Boom for hyttemøbler

Et brennhett norsk hyttemarked gir et stort løft for norske møbelprodusenter. Nordmenn kjøper ikke lenger enkeltmøbler, men hele kolleksjoner til sine millionhytter.

Publisert Sist oppdatert
I Norge er det i dag hele 400 000 fritidsboliger, med andre ord finnes det nå en fritidsbolig for hver femte vanlige bolig. Ikke bare ønsker stadig flere nordmenn å skaffe seg hytte, men mange er også villige til å betale store penger for å realisere drømmen.Informasjonssjef i Møbelrådet, Knut Skoe, forteller at den norske møbelindustrien nå opplever et enormt løft som følge av nordmenns hyttefeber. Han viser til en undersøkelse som avdekker at 126 000 husstander har planer om å kjøpe hytte i år, der hele 42 000 av disse ønsker seg hytte på fjellet.- Alle disse hyttene skal selvfølgelig møbleres. Til tross for at hyttene stadig blir større og mer luksuriøse, ser vi likevel tydelig at nordmenn fortsatt har en forkjærlighet for det norske når det kommer til møbleringen, sier Skoe.Produsenten bak de tradisjonsrike møblene fra Lom, Skjåk og Krogenæs forteller at trykket i hyttemarkedet merkes. Kjedene har fått stor økning i salget av hyttemøbler i 2005 og begynnelsen av 2006.- 60 prosent av vår omsetning kommer fra salg av møbler til fritidsboliger, og vi er nå inne i en svært god periode, sier daglig leder Torkjel Solbakken.Også produsenten Norske Bygdemøbler, som lager norske tradisjonsmøbler og leverer alt fra senger og skap til kjøkken og baderom, forteller om et marked i vekst. I fjor opplevde møbelprodusenten en produksjonsvekst på hele 50 prosent.- Tidligere kjøpte folk én salong eller én spisestue, i dag leverer vi stadig oftere møbelkolleksjoner til hele hytta. Det virker som de fleste er villige til å betale litt ekstra for å gjennomføre en stil i hele hytta, sier Tonny Lindahl, salgssjef og eier i Norske Bygdemøbler.
Powered by Labrador CMS