Næringsliv

Børsnykommer på oppkjøpsraid

Etter å ha lagt en kronglete vei mot børs bak seg, speider VIA Travel Group mot våre naboland etter potensielle oppkjøpskandidater. Konsernsjef Pål Asplin har fått mer kapital i ryggen til å kapre en større andel av bedriftskundene.

Publisert Sist oppdatert

VIA Travel Group er Skandinavias største reiselivskonsern med en historie som strekker seg tilbake til 1937. Konsernets kjernevirksomhet er i forretningsreisemarkedet. Her er selskapet representert under merkenavnet VIA Travel fordelt på områdene forretningsreiser, sjømannsreiser og kurs- og konferansereiser. I tillegg satser konsernet friskt i fritidsreisemarkedet gjennom VIA Ferieverden, VIA Tours og Rejsegalleriet. Selskapet har styrket satsingen på internett de siste årene, men omsetningen utgjør fortsatt en liten andel av den totale kaken for konsernet. Innenfor salg av reiser på internett driver konsernet Gotogate, Zolong og Flybillet.dk. Selskapet har valgt å eie flere merkenavn på internett for å fange opp flere av kundene som ønsker å kjøpe sin reise på internett.

- Vi lanserte Gotogate i Sverige nylig. Vi har ikke så store forventninger i Sverige i begynnelsen, men regner med å gå i pluss neste år, sier konsernsjef Pål Asplin i VIA Travel Group.

- Salg av reiser over internett øker årlig med rundt 40 prosent i Europa. Vi forventer å ligge på den samme veksttakten, sier han.

VIA-sjefen er godt fornøyd med selskapets økonomiske utvikling. Konsernet har siden 2000 fullført 23 oppkjøp for å styrke sin posisjon, men er fortsatt sultne på flere oppkjøp i våre naboland.

Han tror VIA Travel Group kommer til å opprettholde det samme nivået på antall bestillinger inneværende år som i 2004. Totalt formidler VIA Travel Group rundt fem millioner bestillinger i året. 80 prosent av omsetningen stammer fra bedriftsmarkedet. VIA Travel Group har stor spredning blant sine kunder. Selskapet har en rekke offentlige og private institusjoner, små- og mellomstore bedrifter, større bedrifter og privatpersoner. Blant selskapets største kunder er Norsk Hydro, Aker Kværner, Telenor, Forsvaret, mange av departementene, NRK og de fleste norske rederiene.

100 MILLIONER TIL OPPKJØP

Asplin sier VIA Travel Group fortsatt er på oppkjøpstokt. Konsernet har øremerket rundt 100 millioner kroner til oppkjøp. Asplin trekker frem tre fokusområder hvor konsernet ønsker å styrke sine aktiviteter. Selskapet ønsker å styrke sin posisjon i det svenske forretningsmarkedet, hvor det har en markedsandel på rundt sju prosent. Asplin håper å få andelen opp i 15 prosent slik at det blir lettere å kunne by på de store kontraktene i det svenske bedriftsmarkedet. Et annet satsingsområde er internett.

- Vi satser på en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp på internett. I tillegg skal vi lansere våre nettsider i flere kanaler og bedre markedsføringen av nettsidene, sier han.

Det tredje satsingsområdet er nisjemarkedet for sjømannsreiser. Her har VIA en sentral posisjon, men ambisjonen er å styrke posisjonen ytterligere i løpet av de nærmeste årene.

- Vi ønsker en mer global tilnærming med oppkjøp i byer som Houston og London. Da kan vi frakte flere folk fra cruiseskip og hjem. Frakting av nordmenn hjem fra spesialfartøy er også et viktig område for oss, sier han.

Pål Asplin mener det er flere viktige grunner til at bedriftskundene velger VIA Travel Group på sine forretningsreiser. For det første må reisebyrået som kunden velger ha en viss størrelse for å håndtere salget. I tillegg trekker han frem tekniske løsninger på internett som gjør bestillingen lettere for kunden.

- Vi er også konkurransedyktig på pris, sier han.

REISELIVSTRENDER

Asplin mener at bredde i produktspekteret spiller inn. Selskapet har mange ulike løsninger for å håndtere fakturaadministrasjon og oppgjør som er forenklet til det beste for kundene.

- Hva skaper gjenkjøp hos dere på bedriftsmarkedet?

- Mange oppdrag havner på anbud ut i fra gitte kriterier. I tillegg vil nok kundene ta i betraktning den erfaring de har med oss fra tidligere. For mange små og mellomstore bedrifter vil god kundeservice og personlig betjening spille en rolle.

- Hvordan ser du for deg VIA Travel om noen år?

- Vi skal øke topplinjeveksten fra 7,5 til 10 milliarder kroner. Andelen som bestiller over internett vil øke til 10-15 prosent. Elektroniske betalingsløsninger vil komme for fullt slik at det blir papirløse billetter. Jeg tror så mye som 95 prosent av reisene vil skje papirløst om noen år. Vi skal forsterke vår posisjon som ledende på forretningsmarkedet og styrke satsingen innen den maritime sektoren, sier han.

Asplin sier at VIA Travel Group kommer til å ta en del risiko knyttet til oppkjøp av billetter i tiden fremover. Selskapet har nylig kjøpt opp 40.000 hotellrom rundt om i Norge for en tidsperiode på et år. Dette er billetter som VIA Travel kjøper inn til rabattert pris og selger videre ut til kundene.

- Vi sitter med veldig gode erfaringstall så vi vet vi kommer til å selge for et høyere beløp enn det vi har betalt for billettene, sier han.

VIA-sjefen sier det kan bli aktuelt å kjøpe opp et større parti med flybilletter fra SAS i fremtiden. Han mener dette området kan bli en viktig del av businessen til konsernet.

Måtte dumpe prisen

VIA Travel Group har slitt med å sjarmere investorer til å kjøpe aksjer i reiselivskonsernet. Årsaken var for høy pris kombinert med problemer med å forstå forretningsmodellen. Selskapet var på roadshow og presenterte seg for investorer i Bergen, Stockholm, København, Frankfurt, London og New York. Den labre interessen medførte at tegningsperioden, som opprinnelig var fra 19. mai til 1. juni, ble forlenget med to dager. Men det var fortsatt vanskelig å få emisjonen i havn. Det var først indikert et tegningsintervall på mellom 36 og 42 kroner per aksje. Prisen ble senere dumpet til 32 kroner per aksje, men dette var ikke nok til å lokke et tilstrekkelig antall investorer. Emisjonen ble til slutt fulltegnet til en pris på 29 kroner per aksje, 13 kroner mindre enn selskapet håpet på.

- Fasiten ligger alltid i den pris markedet er villig til å betale for en aksje, og det har vi respekt for. Vi undervurderte nok tiden det tar å forklare markedet om en såpass komplisert og uvant forretningsmodell, men er likevel godt tilfreds med at institusjonelle investorer nå har gitt bindende forhåndstilsagn om at de skal bestille aksjer, og dermed sikre fulltegning av emisjonen, sier Pål Asplin i VIA Travel Group.

- Kunne dere gjort noe annerledes?

- Tilretteleggerne indikerte et prisintervall som de mente var riktig. Det kan være at vi undervurderte betydningen av å finne sammenlignbare selskaper i vår bransje. Selskapene som vi ble benchmarket mot var ikke direkte sammenlignbare, sier han.

Kostnadene i forbindelse med børsnoteringen vil beløpe seg til mellom15,1 og 18,5 millioner kroner. Tilretteleggerne DnB NOR Markets og Enskilda Securities vil hver innkassere et honorar på mellom 5,8 og 7,5 millioner kroner for å ta selskapet på børs.

VIA Travel Group
  • VIA er en ledende skandinavisk tilbyder av reisebehandlingstjenester med en markedsandel på 20 prosent i forretningsreisemarkedet og en markedsandel på 18 prosent totalt i Skandinavia. Konsernet er representert i 120 byer og tettsteder i Skandinavia, hvorav rundt 100 i Norge. Konsernet har 1500 ansatte, inklusiv franchiser. Reiselivsgiganten omsatte i fjor for 7,4 milliarder kroner.
  • VIA Travel Group har ut i fra sin ledende markedsposisjon omstilt seg fra å være flyselskapenes agent, til en reiseadministrativ rådgiver som skal skape og synliggjøre merverdi for kunden.
Powered by Labrador CMS