Næringsliv

Brød styrer butikkvalget

Over halvparten av oss mener brødkvalitet er så viktig at det avgjør hvilken matbutikk vi går i. Det viser en kundeundersøkelse fra Coop. 60 prosent velger butikk etter brødkvalitet.

Publisert Sist oppdatert
Det er ikke tilfeldig at nordmenn legger mye vekt på brødkvaliteten. Når forbruket er høyt, blir også kvaliteten viktig. Brød inngår i langt flere måltider i Norge enn i de fleste andre land - til frokosten, i matpakka og til kveldsmaten, sier den fransk-norske eieren av bakervarebedriften United Bakeries, Remi Goulignac, til oppdragsbyrået Newswire.I løpet av en tiårsperiode har utvalget i brødhyllene blitt mye større.- Før spiste nordmenn flest kneipp til kr 3,90. Brød var billig, og kvaliteten deretter. Nå har vi mer penger og betaler gjerne 30 kroner for å få et brød som smaker godt. Jeg tør påstå at det fremdeles ikke er så mye hvis du tenker på hvor mange hundrelapper vi bruker på de andre matvarene i handleposen, sier Goulignac. FRISTER MED LUKTBrød regnes som en stadig viktigere del av vareutvalget i de store butikkene. Supermarkedet Smart Club, som selger alt fra parkett til joggesko, har satset på eget bakeri.- Folk etterspør godt brød. Derfor var vi bevisst på at vi ville ha et eget bakeri, sier markedsdirektør Per-Olav Andersen i Smart Club. I motsetning til andre varer kan brødene reklamere med sin egen lukt.- Sanseinntrykk er en viktig del av handlerunden. Duften av nystekt brød er med på å gjøre turen triveligere, sier Andersen.
Powered by Labrador CMS