Samfunn
Byrådet i Oslo vil ha forbud mot fossilbiler i deler av Oslo
Lan Marie Berg (MDG) og det rødgrønne byrådet i Oslo setter nå i gang arbeidet som skal gjøre deler av Oslo til forbudt sone for fossilbiler.
I budsjettet for 2021 får Bymiljøetaten 4 millioner kroner for å lage et forslag til soner i byen der bare elbiler, hydrogenbiler eller kjøretøy med annen utslippsfri teknologi får kjøre.
– Et forbud mot slike biler i deler av Oslo vil gjøre det enda mer attraktivt å velge elbil eller andre mer miljøvennlige framkomstmidler. Det vil også gi mindre støy, og legge til rette for mer byliv, sier byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) til Dagbladet.
Målet er at utslippene i Oslo skal kuttes med 95 prosent innen 2030. I hvilke områder fossilbiler skal forbys er ikke avklart.
– Men det vil være naturlig å se på de områdene som i dag omfattes av Bilfritt byliv, sier Berg.
Sonen for bilfritt byliv er det meste av Oslo sentrum fra Oslo sentralstasjon til Slottsplassen og gatene rundt. Denne sonen skal etter hvert også omfatte Tøyen og Grønland.
– Målet er å få dette på plass senest innen utgangen av 2023. Klarer vi det, blir Oslo trolig den første hovedstaden i verden som får nullutslippssoner, sier Berg.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen