Næringsliv

Dårligere aviser

66 prosent av befolkningen mener at norske aviser har blitt mer kommersielle det siste tiåret, og nesten like mange (57 prosent) mener kommersielle hensyn svekker journalistikken.

Publisert Sist oppdatert

Folk flest er negative til eieres økonomiske avkastningskrav, men mener pressestøtten er viktig for å sikre mediemangfoldet.

Det viser en undersøkelse gjennomført av InFact og Geelmuyden. Bare 14 prosent oppfatter at kommersielle hensyn styrker journalistikken.

Folk flest er også imot at kommersielle eiere stiller avkastningskrav til mediene i form av økonomisk overskudd. 53 prosent er negative til dette, mens bare 17 prosent er positive. For tiden er Dagbladet i vinden fordi de skal nedbemanne kraftig samtidig som eierne, med Jens P. Heyerdahl d.y. i spissen, tar ut stort utbytte fra bedriften.

66 prosent er for at Staten gir pressestøtte til utvalgte medier for å sikre mediemangfoldet, mens bare 20 er mot. Undersøkelsen viser for øvrig en sterk støtte til eierskapsbegrensninger i mediemarkedet. Også her går utviklingen i mot folkemeningen. Nylig hevdet Dagens Medier, som er avisen til Mediebedriftenes Landsforening, at landets tre største regionaviser, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen, planlegger å samordne seg p eiersiden.

- Undersøkelsen tyder på at folk flest ønsker en mediepolitikk som begrenser de kommersielle interessene og bygger opp under et kvalitativt og variert medietilbud, sier Sigve Soldal Bjorstad, som er leder for medie- og myndighetskontakt i Geelmuyden.Kiese.

Han mener at folk oppfatter det som skjer i Dagbladet som at journalistikken tynes for at eierne skal tjene mer penger, og at resultatet blir et dårligere produkt.

Undersøkelsen viser for øvrig at nordmenn er delt i synet på utviklingen av kvaliteten i norske aviser. Like mange - 32 prosent - mener kvaliteten har utviklet seg til det bedre som til det verre i løpet av de siste ti årene.

Powered by Labrador CMS