Datatilsynet: Personvernet til skoleelever står i fare – digitale verktøy blir ikke vurdert
Mange kommuner vurderer ikke personvernet i digitale læringsverktøy godt nok, advarer Datatilsynet etter tilsyn med 50 norske kommuner.
– Barns personvern er under press, sier direktør Line Coll i Datatilsynet.
I en rapport konkluderer tilsynet med at mange kommuner overlater beslutninger om digitale verktøy til lærere og rektorer uten å gjøre nødvendige vurderinger av personvernet.
Flere kommuner forstår ikke fullt ut hva som regnes som personopplysninger, og mange mangler rutiner for å sikre elevenes rettigheter, ifølge Datatilsynet.
– Gratistjenester innebærer ofte en høy personvernrisiko ved at elevene eksponeres for reklame og selskapet samler inn personopplysninger til kommersielle formål. Barns personvern er under press, sier Coll.
– Flere kommuner har et stort ønske om en sterkere koordinering og en nasjonal støttetjeneste for vurdering av personvernet i digitale læringsverktøy. Dette har vi tatt til orde for i mange år, sier Coll.
Datatilsynet anbefaler nå en nasjonal samordning og etablering av en sentral tjenestekatalog over godkjente, personvernvennlige verktøy.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen