Næringsliv

De arabiske malermesterne

Jotun har blitt det foretrukne malerfirmaet i Midtøsten. Selskapet var i Libya før Gadhaffi, og er et av få norske selskap i Saudi-Arabia. - Det går mye i hvit murmaling, det gjelder å tilpasse seg nye markeder, sier konsernsjef Morten Fon.

Publisert Sist oppdatert
Selv har han en årrekke bak seg i Midtøsten og som regiondirektør i Asia. I et drøyt år har han hatt sjefsjobben ved hovedkontoret i Sandefjord. Selv om en stadig større del av Jotuns salg foregår utenfor landet, har selskapet ingen planer om å forlate Norge.- Hvorfor skulle vi det? Vi har ingenting å klage på. Vi trives utmerket, både i Sandefjord og i Norge, sier han. Og slår beina under myten om at det ikke lenger er liv laga for norsk næringsliv i Norge.MALINGFJELLETDu unngår ikke å se Jotun dersom du kommer til denne vestfoldbyen per båt. På venstre side - langs innseilingen til den tidligere hvalfangstbyen - og med Pronova Biocare tvers over, ligger gamle og nye fabrikklokaler rett innenfor eget kaiområde. JOTUN malt vertikalt på lys gul murvegg er vanskelig å unngå å se.I fjellet bak er det skutt ut store lagerområder, bygget slik at det skal fungere som tilfluktsrom i krigssituasjoner, som oppbevaring av råstoff og ferdig maling for malingsselskapet i fredstid.Jotun er 80 år gammelt, og i norske husholdninger har det nærmest glidd inn i vegger og tak. Jotuns dekormalinger, beis og kraftige oljemalinger dekker nå 60 til 65 prosent av det norske markedet. Selv om det norske markedet er lite, regnes det som verdens mest avanserte marked for husmaling.Med familien Gleditsch i tre ledd har Jotun en historie som et typisk familieselskap. Og selv om Orkla gjennom Lilleborg i dag er største aksjonær, sitter familien Gleditsch fortsatt på store eierposter. Odd Gleditsch er i dag styreleder.UT MED HVALFANGERNEForutseende nok var det en i Jotun-ledelsen som så at det norske markedet ikke ville gagne noe selskap med vekstambisjoner. Strategien om å ta nye markeder - helst før noen andre - ble tidlig lagt, og den gjelder i aller høyeste grad fortsatt.- Ta nye markeder før andre etablerer seg der. Vi drar ikke ut for å produsere billig i lavkostland, men for å produsere og selge maling. Vi tar ikke en liter maling hjem til Norge, det er ikke lønnsomt, sier Fon.Hadde det vært marked for maling på Nordpolen hadde han sikkert satt i gang malingproduksjon for 40-50 minusgrader.Smart nok fulgte de en av de første internasjonale næringene i området ut av landet, hvalfangerne og skipsflåten. Også skip trenger maling, Jotun hengte seg på og sanket ordrer. Utfordringen lå i å finne en bunnstoffmaling som holdt en stund og som mestret alle farvann. Der norsk shipping dro, dukket Jotun opp. I dag er de verdens nest største innen skipsmaling med en markedsandel på 20 prosent. Størst er International Paint med en markedsandel på 30 prosent.KREVENDE MIKSINGOppfinnelsen av multicolor-systemet i 1975 har ifølge toppsjefen vært nøkkelen til suksessen deres. En kostbar og krevende utvikling, og et resultat som betød at kunden plutselig ikke bare hadde 36 farger å velge mellom, men 30.000 eller mer. Systemet gjør at du som kunde kan få akkurat den fargenyansen du vil ha, for Jotun var det miksen av grunnfarger og bindemidler på den rette måten som var utfordringen.- Det fikk vi til. Dermed kunne vi tilby alt innen farge, sier fabrikksjef Sissel Feen Larsen. Hun viser gjerne hvordan grunnfarger og tilsettingsstoffer blir til akkurat den fargen du vil ha på ditt kjøkken. Systemet er videreført verden over der Jotun er etablert.FØR GHADAFFIAllerede på 60-tallet startet Jotun sitt internasjonale malingsfremstøt. Av alle steder ble det ørkenlandet Libya i Nord-Afrika som skulle stå for debuten. Bakgrunnen var interessante oljefunn i ørkenen og en forespørsel fra daværende Eksportrådet om Jotun kunne være interessert i å bistå et samlet norsk utspill. Oljeinstallasjoner trenger også maling, Jotun hadde utviklet spesielle malingstyper for konstruksjonene.- Vi sa ja, fabrikk ble bygget og malingssalget satt i gang, sier Fon. Det gikk bra helt til den nye statslederen Muammar Ghadaffi tok over styringen av landet og nasjonaliserte utenlandsk industri, nærmest med et malingsstrøk. Nordmennene måtte ut, og afrikanerne skulle fortsette. Etter en tid ble fabrikken liggende brakk og hadde etter hvert ikke annet å tilby enn størknet maling. Jotun tapte penger, men vant erfaring.- Det var heldigvis ikke slutten på ørkeneventyret. Vi forhandlet oss frem til en ny tilstedeværelse, og driver i dag fortsatt i Libya, sier Fon som selv har hilst på Ghadaffi og som beskriver ham som en svært interessant mann.Libya-eventyret var starten på en satsing i utlandet og i nye segmenter som i den grad har gitt suksess at Jotun teller 36 fabrikker utenlands og et malingssalg i alle verdensdeler.Ved siden av hjemmemaling og skipsmaling, er oljesektoren blitt et av deres voksende satsingsområder. Der offshore-industrien er, har Jotun fulgt etter. Med lang erfaring fra Nordsjøen, ikke minst fra rustbeskyttelse av anleggene, har Jotun dukket opp i Kaspihavet, på Borneo og på oljefelt i Midtøsten.- Strategien er hele tiden å komme tidlig inn i det nye markedet, helst før konkurrentene. Selv om det er mange store internasjonale malingkonkurrenter, kan det ofte være slik at konkurransen lokalt kan være liten. Vi har bygget opp et veldig nettverk, og vi er hele tiden på jakt etter nye etableringssteder, sier Fon. KONGE I MIDTØSTENJotun har blitt den rene kongen av Midtøsten. Selskapet er etablert i 12 arabiske land med en rekke fabrikker, og har 1200 ansatte her. Som et av svært få norske selskaper er det også etablert med egne fabrikker i Saudi-Arabia, og det har status som markedsleder i det sentrale Midtøsten. Det har satset flere hundre millioner kroner på fabrikkanlegg, og nylig ble en ny fabrikk åpnet i Jemen.Midtøsten gir utfordringer som er ukjente her til lands. I flere land er kvinner nærmest fraværende i arbeidslivet. Næringslivet baseres totalt på menn, det er heller ikke uten videre lett å komme som norsk kvinne.- Det er klart dette er en utfordring, men slike forhold kan vi gjøre lite med lokalt. Når det gjelder bruk av norske ansatte ute, kan vi derimot prøve å påvirke, sier Fon.I Dubai er det akkurat ansatt en kvinnelig fabrikksjef. Trine Finnevolden har jobbet i Jotun i en årrekke og sa ja til tilbud om å bli sjef i det arabiske emiratet, med alt det innebærer.- Det var ikke snakk om noe annet. Hun er svært dyktig og hun kommer til å gjøre en kjempejobb, sier sjefen hennes.Dubai er i ferd med å bli et hypermoderne land av høy vestlig standard. De enorme oljeinntektene gjør at det er penger å bruke på luksus - hvis man vil. Det betyr også masse penger på dekormaling for Jotun.Slik er det også i Saudi-Arabia i aller høyeste grad. Forskjellen er bare at her synes knapt kvinnene.MUHAMMEDMed 1200 ansatte i Midtøsten sto Jotun midt oppe i det da konflikten rundt Muhammed-tegningene slo ut i full blomst i vinter. Ifølge Fon reagerte de ansatte svært forskjellig. Selskapet beklaget det som skjedde.- For mange var det et hett tema. Vi er glad i de som jobber for oss og respekterer dem og deres tro. Vi syntes ikke det var noe moro, og vi sa også fra at vi beklaget, sier Fon. Han mener Jotun kan ha mistet noen kontrakter, men at det for dem ikke fikk noen store økonomiske konsekvenser.Respektert ble ikke de ansatte ved den tyrkiske Jotun-fabrikken noen mil utenfor Istanbul. De streiket for fagorganisasjonens rett til å forhandle på vegne av de ansatte, en handling som trolig krever mye i et land som har en arbeidsledighet på 17-18 prosent, og der det stort sett bare er å øse av interesserte.- Det er riktig at det var en streik. Det burde aldri skjedd det som skjedde, vi har forsøkt å rydde opp. De ansatte har fått forhandlingsrett og den lokale ledelsen er ikke der lenger, sier Fon diplomatisk.KORRUPTE LAND i FREMTIDENMed en strategi om å nå flest mulig nye markeder, må nordmennene nødvendigvis oppleve land med et helt annet forhold til smøring og korrupsjon enn hva vi er vant til. Jotuns policy i forhold til korrupsjon er klar, hold deg borte. Derimot er de ikke fremmede for at smøring er en nødvendighet i noen markeder.- Vi kaller det «faciliteringer». Vi har valgt en linje som sier at vi må finne oss i å gi små gaver. Det dreier seg uansett ikke om mer enn noen få dollar. Sånn er det bare, ikke noe vi kan gjøre noe med, sier han.Andre land er preget av totalt fremmede arbeidskulturer. I Sør-Korea, for eksempel, har selskapet nærmest måttet dytte på ansatte for å få dem til å ta ferie. Ferie er ikke vanlig, folk er fornøyd med å ha jobb.Når det gjelder nye markeder, er strategien å holde seg til det norske myndigheter foreslår.- Vi går ikke inn i Burma, vi avventer også Iran, selv om vi gjerne skulle vært i sistnevnte, sier Fon.MILJØKRAVEU har satt så strenge miljøkrav til bransjen at et av Jotuns aller viktigste norske produkter, Drygolin, står i fare for å bli forbudt dersom ikke løsemiddelinnholdet reduseres. Selskapet har fått frist til 2010 med å endre produktet i tråd med kravene.- Men da burde dere vel tilpasset produktet umiddelbart?- Det er så lite at det er snakk om ubetydelige miljøgifter, sier divisjonsdirektør Bjørn Naglestad. Han viser til at 11 av 12 krav er oppfylt og sier han regner med at selskapet fortsatt skal kunne produsere Drygolin. Andre miljøkrav EU stiller, er tinnfrie bunnstoffmalingsprodukter, et krav Jotun har innfridd.FORBLIR I NORGEJotun er et typisk industriselskap med mange produksjonsansatte. Det har i tillegg en stor forsknings- og utviklingsstab og satser cirka to prosent av omsetningen, det vil si 130 millioner kroner, årlig på forskning og utvikling av produktene.- Bruksområdene for maling utvides stadig. Skal vi kunne følge med, må vi utvikle produktene våre. I Midtøsten er det for eksempel mye metall som skal ha maling, blant annet hvitevarer. Vi har bygget opp et eget senter for pulvermaling til å spraye metall i Dubai, sier Naglestad.Selv om Jotun er rasktvoksende i utlandet, har ledelsen ingen planer om å flytte produksjonen eller hovedkontoret. Det regnes som et populært arbeidssted, ikke sjelden deles det ut gullklokker for 25 års tjeneste, eller medaljer for enda lenger arbeid. Det har ikke vært vanskelig å besette ledige stillinger.LØNNSOM MALINGJotun har hatt en jevn vekst og har i dag en omsetning som nærmer seg sju milliarder kroner. Planen er en årlig vekst på rundt ti prosent, noe de har gjennomført de siste årene. Selskapet viser imidlertid ingen tegn på vekstsyke, lønnsomheten har økt i enda raskere tempo, med 14 prosent årlig i snitt de siste årene. Driftsresultatet lå i fjor på 535 millioner kroner. Antallet ansatte vokser også, og teller i dag i overkant av 5000.- Så er dere vel fornøyd?- Nei. Vi vil videre. Jeg vil ikke gå ut med noen tall, men vi har fortsatt «umalte» områder vi vil prøve oss i, sier Fon.Norsk malingsselskap med hovedkontor i Sandefjord, og med 80 prosent av virksomheten i utlandet. Markedsledende i Midtøsten.Kilde: JotunJotun

Mill.kr. 2005 2004 2003
Oms.671060755476
Driftsres.535493431

Powered by Labrador CMS