jobb og ledelse

De levende døde

Alle arbeidsplasser har dem - de tilfredse medarbeiderne. Ingenting er vel bedre enn det, tenker du. Men der tar du kanskje feil.

Publisert Sist oppdatert

Det mener i hvert fall det globale konsulent- og forskningsfirmaet ISR. Tilfredse medarbeidere vandrer rundt i gangene som «levende døde». De gjør jobben sin og knapt nok det, og er ute av døra idet klokka er slagen fire. Pliktoppfyllende, men akk så uengasjerte.

Ifølge ISR faller 22 prosent av verdens arbeidsstokk i denne kategorien. I USA, derimot, er prosenten bare 14. Det er ifølge ISR klart mindre enn i andre land, som Frankrike, for eksempel. Direktør i ISR Rebecca Masson uttalte til det amerikanske bladet Workforce at det kanskje hadde noe med at froskene bare jobber 35-timers uker, og derfor er mer opptatt av fritid.

Kanskje greit å ta dette med en klype salt. Ikke overraskende er ISR opprinnelig et amerikansk firma, og Workforce et amerikansk tidsskrift, og da er det jo gøy å fremstille amerikanerne som et hardt arbeidende folk - og ikke gidde å avsløre prosenttallene for de andre ni landene i undersøkelsen (hvorav ingen andre enn Frankrike er nevnt).

Uansett, ISR byr oss et par gode råd om hvordan du takler de tilfredse medarbeiderne. De identifiseres som medarbeiderne som er mest opptatt av det som påvirker deres daglige arbeidsforhold. De er ikke så interessert i langsiktige planer og strategier. Det er derfor viktig at du som arbeidsgiver forklarer hvorfor de blir bedt om å gjøre forskjellige oppgaver, slik at de forstår sin rolle i bedriften bedre.

Tilfredse medarbeidere er imidlertid veldig opptatt av å møte kundenes krav. Engasjement kan dermed vekkes ved at negative og positive tilbakemeldinger fra kunder blir videreformidlet, og ikke bare holdes blant lederne. Manglende tilbakemeldinger på jobben de gjør er en god oppskrift på å skaffe seg uengasjerte medarbeidere.

Powered by Labrador CMS