Annonse
Nyskaping
Dette burde du ha visst før du startet bedrift
Gründere og entreprenører som er forberedte på hva som venter dem, lykkes best.
Annonse
Gordon Tredgold skriver i Entrepreneur at det var tøft å være Senior Vice President for et Fortune Top 100-selskap, da han blant annet styrte it-parken til 48.000 ansatte.
Likevel var dette ingenting i forhold til å starte sin egen bedrift, bedyrer han. Han var rett og slett ikke forberedt på det som ventet ham.
Tredgold har derfor laget en liste med 10 ting han skulle ønske han visste da han startet sitt eget selskap Gordon Tredgold LLC:
Ikke lag nye produkter, løs heller problemer
- 42 prosent av alle produktlanseringer feiler på grunn av manglende etterspørsel etter produktene
- I stedet for å utviklie nye og vidunderlige produkter, se heller etter problemer som trenger en løsning. Der det er et problem, er det også et behov
Annonse
Glem rask suksess
- Selv bedriftene som er regnet som de mest suksessfulle – som Amazon og Yahoo – brukte minst tre år på å lykkes
- De fleste bedriftene bruker opptil 10 år på å oppnå suksess
- Vær forberedt på en lang kamp
Fokuser på styrkene dine, ikke svakhetene
- Suksessen din vil komme fra styrkene dine. Derfor må du forsikre deg om at tiden du bruker fokuseres på disse
- Vi har alle svakheter, men disse bør heller outsources eller overlates til noen som kan forbedre dem
Annonse
Knytt til deg det rette teamet
- Vi klarer ikke å gjøre alt selv, og trenger hjelp. Derfor er det viktig at vi finner den rette hjelpen
- 29 prosent av alle startups feiler fordi de har satt sammen team som fungerer for dårlig
- Bruk tid på å evaluere teamet du trenger, og forsikre deg om at du har gjort ditt for å få tak i de beste folkene
Hvis du feiler, gjør det tidlig
- Feil er en del av prosessen, og det er faktisk noe bør planlegge å gjøre
- Sørg for at feil kommer tidlig i prosessen, ikke sent. Feiler du sakte over tid, går det dårlig
Forstå verdien av det du skal selge
- Hvis du ikke forstår hva du er verdt, vil det bli praktisk talt umulig for folk å kjøpe noe av deg. Da vil de ikke skjønne hva du selger
- Du må kunne forklare verdien av å kjøpe av deg så enkelt som mulig til kunden
Annonse
Bli kjent med kunden
- Overraskende mange gründere sliter med å definere idealkundene sine
- Kjenner du ikke kunden din blir markedsføringen en umulig oppgave
- Jo bedre du kjenner kunden, desto mer målrettet blir markedsføringen og salget ditt
Ikke alle kundene er noe for deg
- Selv om kunden «alltid har rett» er det enda viktigere for gründere å erkjenne at ikke alle kundene passer deg og ditt konsept
- Akkurat som det finnes dårlige produkter og selskaper, finnes det dårlige kunder
- Det er helt ok å se bort fra disse kundene
Lær av andres feil
- Det er viktig å kunne lære av feil, men vi trenger ikke nødvendigvis gjøre dem selv for å bli opplyste
- 80 prosent av alle startups feiler, og studier viser oss hvorfor de feilet
- Bruk denne kunnskapen, og forviss deg om at ikke du går i de samme fellene
Ingen salg, ingen forretninger
- Salg er gründernes oksygen, uten salg dør de
- Det er lett å henge seg opp i produktdesign, markedsføring, rekruttering, merkevarebygging og lignende, men vi må huske at vi driver selskapet for å tjene penger
- Forretninger utvikler seg ikke av seg selv, selv om vi har gode ideer, produkter eller tjenester
Kilde: Gordon Tredgold / Entrepreneur
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen