Samfunn
Diesel-biler enda mer forurensende enn antatt
Selv nye diesel-biler er skitnere enn tidligere forutsatt. Det er lobbygruppen Transport & Environment, som først avslørte diesel-jukset som felte Volkswagen, som nå er klare med nye funn.
Mens man tidligere trodde diesel slapp ut mindre CO2 enn bensinbiler, viser de mye beregningene at en vanlig dieselbil slipper ut så mye som 42,65 tonn CO2 gjennom et livssløp. Det er 3,65 tonn mer enn en typisk bensinbil.
– Dette slår beina under bilprodusentenes argumenter om at dieselbiler må til for å oppnå klimamålene, sier organisasjonen i en uttalelse.
Salget av diselbiler har falt jevt og trutt siden skandalen om juks kom ut for to år siden.
T&Es angrep på diesel er nødeløst. I samme undersøkelse vises det til at dieselbiler er dyrere enn tilsvarende bensinbiler.
I studien går det frem at det er flere årsaker til at Europa fortsatt er såpass bunnet til diesel.
Nasjonale drivstoffavgifter. Diesel har mellom 10 og 40 prosent lavere avgiftsnivå i de fleste europeiske land.
Europeiske utslippsregler har lenge favorisert utslipp fra diesel fordi man ikke har kjent til rekkevidden av NOx-utslippene knyttet til dieselforbruk. Samtidig har regelverket for CO2-utslipp favorisert produsenter av store dieselbiler.
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere