Samfunn

Autobahn om natten

Diesel og bensin dominerer fortsatt på europeiske veier

Det er ingen tegn til at Teslaene tar over autobahn med det første. Riktig politikk vil være å finne måter å begrense CO2-utslippene fra fossilt brennstoff, mener tysk tenketank.

Publisert Sist oppdatert

Bensin og diesel vil fortsette med å dominere tysk transportsektor. Mer miljøvennlige former for drivstoff som elektrisitet og brenselsesceller kommer ikke til å ta over under dagens avgiftsregime. Det er konklusjonen fra en analyse den tyske tenketanken DIW har utført på Europas største transportnettverkt; tyske veier.

– Alternative drivstoffkilder og transportsystemer har ikke klart å leve opp til forventningene man har hatt til dem, selv ikke med enorme statlige subsidier, sier Uwe Kunert, forsker ved DIW og medforfatter av rapporten.

Han mener at dersom veitransporten skal bli mer miljøvennlig, må dagens politikk legges om. Det betyr først og fremst at man må finne løsninger som forbrenner dagens fossile brennstoff mer effektivt. Han mener også at Tyskland må få slutt på at diesel blir særbehandlet i avgiftssystemet siden diesel er nå vist å være ekstra skadelig for folkehelsen. Avgiftene på diesel har vært uendret i 12 år i Tyskland.

Mens drivstoffbruken var fire prosent lavere i Tyskland i 2012 enn i 2000, har den økt globalt med nærmere 30 prosent i den samme perioden. Særlig har etterspørselen etter diesel økt. I dag har diesel en markedsandel på 45 prosent. I Europa er markedsandelen på hele 70 prosent, hovedsaklig fordi mye transporteres med dieseldrevne lastebiler.

I rapporten peker Kunert på flere grunner til at bensin og diesel fortsatt dominerer på veiene. Ikke bare har bruken gjennomgått innovasjon som har gjort dem mer effektive de siste årene, men kanskje vel så viktig er at det ikke finnes et inter-europeisk nettverk med fyllestasjoner for de alternative drivstoffkildene.

Powered by Labrador CMS