Næringsliv
Dolly Dimples ekspanderer
Pizzakjeden Dolly Dimples vokser og ser for seg flere etableringer i årene som kommer. På sikt kommer eventuelt etablering i utlandet.
Dolly Dimples er Norge største pizzarestaurantkjede med mer enn 60 restauranter og rundt 1.000 ansatte. I 2003 hadde kjeden en nettoomsetning på 340 millioner kroner mot 290 millioner året før. Den første Dolly Dimples restauranten ble startet av kyprioten Andreas Hatjoullis i Sandnes i 1986, hvor også hovedkontoret ligger.
Kjeden administreres av holdingselskapet PAM, som har ansvar for produktutvikling, markedsføring og drift. Norgesgruppen Servering eier halvparten av aksjene i Dolly Dimples, men Andreas Hatjoullis og Arne Larsen Økland eier henholdsvis 35 og 15 prosent.
Markedssjef Christian Stage i Dolly Dimples er godt fornøyd med 2003 og har tro på videre vekst på det norske pizzamarkedet.
- Vi har fokusert veldig på smaken. Tidligere var fokus på Dolly-damen i kampanjer, men dette har nå dreid i retningen av smak. Vi mener vi har Norges beste pizza, sier Christian Stage.
Kjeden har 64 restauranter over hele landet, både egne og franchiseeide. Rundt 2 av 3 restauranter er nå drevet på franchise. Nylig åpnet den hittil siste restauranten i Hønefoss. Stage sier Dolly Dimples har satset på parmaskinke på sine pizzaer og at de er blant Norges største på import av parmaskinke fra Italia.
- Vi ønsker primært å skille oss på smaken. Mens andre kjeder satser tradisjonelt, har vi et bredere spekter innen pizza, sier han.
NOMINERT TIL GULLFISKEN
Dolly Dimples bruker årlig 5-10 millioner kroner på TV-reklame og ble nylig nominert til Gullfisken, kåring av beste reklamefilm. Det ble ingen priser i år, men Stage håper det kan bli noen i fremtiden. Dolly Dimples investerte i løpet av fjoråret i et nytt nasjonalt kundesenter i Oslo. Pizzakjeden satser på imagemarkedsføring og annonserer jevnlig for å formidle budskapet. Dette venter han vil gi en langsiktig effekt.
- Vi venter å høste fruktene av dette på sikt, sier Stage.
Dolly Dimples satser på videre ekspansjon i Norge i årene fremover. Stage sier pizzakjeden ønsker å være dekket over hele Norge. Det er en del småbyer på Østlandet hvor Dolly Dimples vurderer etablering og er på jakt etter franchisetakere.
- Vi ser for oss at det kan bli 10-15 restauranter til i Norge før vi er fullt etablert. Det vil ta noen år til før vi eventuelt satser på etablering i utlandet, sier han.
SATSER PÅ BEDRIFTSMARKEDET
Dolly Dimples satser også offensivt på bedriftsmarkedet. Christian Stage mener markedet for overtidsmat til bedrifter er stort og at det er lukrative avtaler å hente for pizzakjeden. Det er en økende trend at Dolly Dimples vokser seg stadig større på bedriftsmarkedet. Pizzakjeden har per i dag mange store bedriftsavtaler, men vil kapre flere slike kunder.
- Vi satser på overtidsmarkedet. Vi har god service og godt kundesenter på plass til å håndtere store avtaler, sier Stage.
Stage viser til at det er mye negativt å lese om restaurantbransjen, men viser til at det er veldig stor fokus på kvalitet og service i Dolly Dimples.
- Vi satser alt på å fremstå som en seriøs aktør og følge de reglene som gjelder. Liker ikke folk pizzaen, så kommer de ikke tilbake, avslutter Stage.
Nylige artikler
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen