Næringsliv

Dolly Dimple’s ekspanderer

Pizzakjeden Dolly Dimple’s vokser og ser for seg flere etableringer i årene som kommer. På sikt kommer eventuelt etablering i utlandet.

Publisert Sist oppdatert

Dolly Dimple’s er Norge største pizzarestaurantkjede med mer enn 60 restauranter og rundt 1.000 ansatte. I 2003 hadde kjeden en nettoomsetning på 340 millioner kroner mot 290 millioner året før. Den første Dolly Dimple’s restauranten ble startet av kyprioten Andreas Hatjoullis i Sandnes i 1986, hvor også hovedkontoret ligger.

Kjeden administreres av holdingselskapet PAM, som har ansvar for produktutvikling, markedsføring og drift. Norgesgruppen Servering eier halvparten av aksjene i Dolly Dimple’s, men Andreas Hatjoullis og Arne Larsen Økland eier henholdsvis 35 og 15 prosent.

Markedssjef Christian Stage i Dolly Dimple’s er godt fornøyd med 2003 og har tro på videre vekst på det norske pizzamarkedet.

- Vi har fokusert veldig på smaken. Tidligere var fokus på Dolly-damen i kampanjer, men dette har nå dreid i retningen av smak. Vi mener vi har Norges beste pizza, sier Christian Stage.

Kjeden har 64 restauranter over hele landet, både egne og franchiseeide. Rundt 2 av 3 restauranter er nå drevet på franchise. Nylig åpnet den hittil siste restauranten i Hønefoss. Stage sier Dolly Dimple’s har satset på parmaskinke på sine pizzaer og at de er blant Norges største på import av parmaskinke fra Italia.

- Vi ønsker primært å skille oss på smaken. Mens andre kjeder satser tradisjonelt, har vi et bredere spekter innen pizza, sier han.

NOMINERT TIL GULLFISKEN

Dolly Dimple’s bruker årlig 5-10 millioner kroner på TV-reklame og ble nylig nominert til Gullfisken, kåring av beste reklamefilm. Det ble ingen priser i år, men Stage håper det kan bli noen i fremtiden. Dolly Dimple’s investerte i løpet av fjoråret i et nytt nasjonalt kundesenter i Oslo. Pizzakjeden satser på imagemarkedsføring og annonserer jevnlig for å formidle budskapet. Dette venter han vil gi en langsiktig effekt.

- Vi venter å høste fruktene av dette på sikt, sier Stage.

Dolly Dimple’s satser på videre ekspansjon i Norge i årene fremover. Stage sier pizzakjeden ønsker å være dekket over hele Norge. Det er en del småbyer på Østlandet hvor Dolly Dimple’s vurderer etablering og er på jakt etter franchisetakere.

- Vi ser for oss at det kan bli 10-15 restauranter til i Norge før vi er fullt etablert. Det vil ta noen år til før vi eventuelt satser på etablering i utlandet, sier han.

SATSER PÅ BEDRIFTSMARKEDET

Dolly Dimple’s satser også offensivt på bedriftsmarkedet. Christian Stage mener markedet for overtidsmat til bedrifter er stort og at det er lukrative avtaler å hente for pizzakjeden. Det er en økende trend at Dolly Dimple’s vokser seg stadig større på bedriftsmarkedet. Pizzakjeden har per i dag mange store bedriftsavtaler, men vil kapre flere slike kunder.

- Vi satser på overtidsmarkedet. Vi har god service og godt kundesenter på plass til å håndtere store avtaler, sier Stage.

Stage viser til at det er mye negativt å lese om restaurantbransjen, men viser til at det er veldig stor fokus på kvalitet og service i Dolly Dimple’s.

- Vi satser alt på å fremstå som en seriøs aktør og følge de reglene som gjelder. Liker ikke folk pizzaen, så kommer de ikke tilbake, avslutter Stage.

Powered by Labrador CMS