ledertips

Driv fram en beslutning

Slik kan du få folk som vakler til å ta en beslutning.

Publisert Sist oppdatert

Du kan rette en forespørsel til noen, men får bare et kanskje og utsettelser til svar. Dette kan selvfølgelig bety at du vil få gjennomslag til slutt, men det kan også bety at du får et nei – men at det tar tid før beslutningen blir tatt.

Anthony Tjan, entreprenør, investor og seniorrådgiver gir i et blogginnlegg hos Harvard Business Review tips om hvordan du kan drive fram en beslutning. Dette er tre av dem:

* Vær klar i din forespørsel.
Investoren skriver at folk ofte kommer til dem med strålende og klare ideer, men at dette ofte følges av en sky av tvetydighet når det kommer til hva de ønsker av en investeringspartner. Det være seg av kompetanse og/eller penger.

* Sett en tidsfrist.
Når du har et møte med en mulig investor eller kunde, sett en klar tidsfrist for en beslutning. I de fleste tilfeller kan du få et endelig ja eller nei bare ved å være klar på beslutningsdato.

* Bidra i oppfølgingsprosessen.
Skisser stegene i oppfølgingsprosessene. Hvilke dokumenter og møter kreves for å få tatt en beslutning? Når vil dette være klart og når er det rimelig å sette tidfristen? Hvis magefølelsen din sier deg at du bør følge opp i løpet av to uker, si én uke, anbefaler Tjan. Lar du det gå 14 dager, er sannsynligheten stor for at den andre parten først ser på saken om 13 dager.

Powered by Labrador CMS