jobb og ledelse

Drømmebedriftene

De foretrekker konsulentbransjen, men vil aller helst jobbe i Statoil. De er opptatt av lønn, men tenker i økende grad på pensjonisttilværelsen. Årets avtroppende teknologi- og økonomistudenter har vurdert sine fremtidige arbeidsgivere. Dommen får du her.

Publisert Sist oppdatert
For sjette år på rad har landets avgangsstudenter svart på spørsmål angående forventninger til fremtidig yrkesliv og karriere. I alt 2219 økonomi- og teknologistudenter ved 13 norske høyskoler og universiteter deltok i undersøkelsen, som ble gjennomført av Universum Communications våren 2004. Både teknologi- og økonomistudentene mener Statoil er drømmearbeidsplass nummer én. Årets nykommer, Tine, havnet på en andreplass i rangeringen av Norges 50 mest attraktive arbeidsplasser, foretatt av økonomistudentene (se egen sak). Både økonomi- og teknologistudentenes topp ti-liste er nærmest uendret fra i fjor. Foruten Tine markerer Shibsted seg sterkt. Mens de store konsulentselskapene synker i popularitet blant økonomspirene, er Sintef (+31 plasser) og Forsvarets forskningsinstitutt (+46 plasser) i skuddet. Teknologistudentene på sin side vender tommelen ned for BP, Halliburton og Esso/ExxonMobil, og vender i stedet blikket mot Schibsted (+38 plasser), Statsbygg (+43 plasser) og Geelmuyden.Kiese (+35 plasser). Både økonomi- og teknologistudentene har fremdeles et godt øye til konsulentbransjen. PR/media - og informasjonsbransjen har heller ikke mistet grepet. Det er imidlertid verd å merke seg at offentlig sektor stiger i popularitet. Markedsansvarlig Carlo Duraturo i Universum Communications tror årets avgangsstudenter er mer ydmyke og realistiske sammenlignet med tidligere års studentkull. - I 2000 scoret de store konsulentselskapene høyt, mens industriselskapene var lite attraktive. Trygghet var nærmest et skjellsord, men så snudde markedet. Studentene har fremdeles lyst til å jobbe i konsulentbransjen, men når de skal velge, er de opptatt av sikkerhet, sier han. Behovet for trygghet kommer også til uttrykk gjennom trainee-programmenes popularitet. - Det virker som at trainee-programmene på mange måter har tatt over for konsulentselskapene, sier Duraturo. Forventer mer i lønn Studentenes karrieremål er omtrent uendret fra året før. Begge studentgrupper har som mål å få en jobb hvor arbeidsoppgavene blir stadig mer utfordrende. Konkurransedyktig lønn regnes som det mest attraktive godet en arbeidsgiver kan tilby en økonomistudent, fulgt av varierte arbeidsoppgaver. Teknologistudentene rangerer disse to godene i motsatt rekkefølge. Utover grunnlønn, ønsker studentene seg betalt overtid og ekstra ferie. Debatten rundt moderniseringen av folketrygden har tydeligvis nådd studentene. Begge studentgrupper viser en økende interesse for pensjonsspørsmål. Studentene har høyere forventninger til lønn sammenlignet med fjoråret. Teknologistudentene forventer seg en årslønn på 311 395 kroner, opp 10 493 kroner fra 2003. Økonomistudentene på sin side hever forventet årslønn med 11 264 kroner til 308 415 kroner. Ikke uventet rager L’Oréal øverst på listen over femibedriftene. Norad og Tine har også draget på damene. På machotoppen finner vi konsulentselskapet McKinsey i tet, fulgt av Kongsberg Gruppen, IBM og Volvo.

ØKONOMENES TOPP 25
BedriftRangProsentRangEndring
200420042003
Statoil132,501-
Tine214,87--
Orkla312,953
Ernst & Young412,3562
PricewaterhouseCoopers512,022-3
Telenor611,865-1
Storebrand711,84114
Norsk Hydro811,71124
Schibsted911,252314
Norad1010,55166
SAS1110,384-7
Norges Eksportråd*1210,299-3
McKinsey&Company1310,24152
Volvo Cars149,10217
DnB Nor158,577-8
KPMG168,47182
Norges Bank177,7914-3
Shell187,532911
L'Oréal197,0319-
Coca Cola207,0017-3
Boston Consulting Group216,998-13
Geelmuyden.Kiese226,82275
Deloitte236,8210-13
Statkraft246,743713
Finansdepartementet256,6913-12
*Norges Eksportråd: Har skiftet navn til Innovasjon Norge
INGENIØRENES TOPP 25
BedriftRangProsentRangEndring
200420042003
Statoil132,321-
Telenor219,882-
Forsvarets Forskningsints.314,6563
Norsk Hydro414,424-
Sun Microsystems514,3683
Microsoft612,74115
Sintef712,273-4
Siemens811,62124
Nokia911,575-4
IBM109,707-3
Ericsson119,22143
Norad128,689-3
Volvo Cars138,31196
Schibsted148,015238
Shell157,7213-2
Kongsberg Gruppen167,33171
Schlumberger177,0610-7
Tine186,81--
Cisco Systems196,38278
Det Norske Veritas205,5915-5
Aker Kværner215,5818-3
ABB225,4620-2
Oracle235,193411
FLO/IKT*245,134420
Selmer Skanska255,113813
*FLO/IKT: Forsvarets logistikkorganisasjon/Informasjons- og kommunikasjonstjenester

STIGER MEST I POPULARITET
Økonomistudentene
BedriftRangProsentRangEndring
200420042003
Forsvarets Forskningsinst.412,968746
Sintef373,316831
Veidekke482,267224
Teknologistudentene
BedriftRangProsentRangEndring
200420042003
Geelmuyden.Kiese294,587243
Schibsted148,015238
Statsbygg383,767335

FEMI-BEDRIFTENE
BedriftProsentProsentFemi-
kvinnermennfaktor
1. L'Oréal11,65-11,65
2. Norad14,956,568,39
3. Tine13,526,646,88
4. Oslo kommune6,48-6,48
4. Nærings- og handelsdept.6,48-6,48
6. Schibsted12,647,684,96
7. SAS10,556,164,39
8. Pfizer3,85-3,85
9. Norges Eksportråd *8,464,723,74
10. Riksrevisjonen3,41-3,41
MACHO-BEDRIFTENE
BedriftProsentProsentMacho-
kvinnermennfaktor
1. McKinsey&Company13,045,67,44
2. Kongsberg Gruppen6,32-6,32
3. IBM6,4-6,4
4. Volvo10,84,845,96
5. Ericsson5,84-5,84
6. Telenor16,5610,995,57
7. Boston Consulting Group8,83,525,28
8. ABB4,56-4,56
9. Conoco Philips4,16-4,16
9. Norske Skog4,16-4,16
Kilde alle tabeller: Universum Graduate Survey 2004Forklaring: Bedrifter som rangeres høyt blant relativt flere kvinner enn menn, betegnes som femibedrifter. Tilsvarende vil en bedrift som rangeres høyt blant relativt flere menn enn kvinner, betegnes som en machobedrift.

Powered by Labrador CMS