Samfunn
Drømmejobben som ble et sant mareritt
Tenk deg at du får drømmejobben i november, begynner i januar og blir slått rett ut av en pandemi i mars.
KOMMENTAR. Jacob Schram hadde ikke en gang fått varmet opp sjefsstolen i Norwegian, før koronapandemien krasjlandet alle nypolerte strategier og drømmen om å ta Norwegian til himmels.
Schram var wonder-mannen som skulle føre livsverket til Norwegian-legende Bjørn Kjos videre. Ja, i realiteten skulle han vel ikke bare føre selskapet videre, han skulle redde det, og «konsolidere det», som det så fint heter når virksomheter sliter med kostnadene.
Alle var enige om at Jacob Schram var rett mann på rett plass til rett tid. Norwegian hadde vokst til himmels under Kjos. Men det samme hadde gjelden.
Styreleder Niels Smedegaard i Norwegian, sa det slik, da han annonserte den nye sjefen i november i fjor:
− Schram har ledererfaring fra globale selskaper, tydelig kundeorientering og evne til å skape verdier. Det er nettopp det Norwegian trenger når selskapet nå går over i en ny fase der veksten bremser opp og vi skal fokusere på lønnsomhet.
Og Scharm hadde CV-en i orden. Han har mastergrad i økonomi fra Copenhagen Business School og mer enn 30 års erfaring fra store internasjonale selskaper. Han har tidligere hatt lederroller i Circle K, Statoil Fuel & Retail (SFR), McDonalds og McKinsey. Da kanadiske Couche-Tard kjøpte SFR i 2012, gikk Schram inn i den globale ledelsen som toppsjef for Cirkle K i Europa, en stilling han hadde til han sluttet i 2018.
I tiden etter Circle K fokuserte han på egne investeringer innen start-ups, holdt foredrag om ledelse og jobbet som seniorkonsulent i McKinsey.
Schram har også markert seg som forfatter med boken «Essensen av business», der han deler ledelse inn i tre deler − strategi, gjennomføring og menneske. Sammen skaper de tre delene noe veldig viktig, nemlig resultater.
Drømmejobben er blitt et sant mareritt for den ferske Norwegian-sjefen
Det er nok vondt for Jacob Schram å stå med lua i hånda og be regjeringen om penger til mat.
På grunn av pandemien må han tigge for å overleve. Regjeringens støtteordninger for flybransjen er ikke nok. Norwegian trenger snabba cash for å unngå konkurs.
Drømmejobben er blitt et sant mareritt for den ferske Norwegian-sjefen. Og selv om Schram har sagt at risiko er en del av det å lede, så syntes han nok at Bjørn Kjos & co hadde tatt vel mye av det.
Da Schram overtok spakene i flyselskapet var oppgaven å få gjelden ned og lønnsomheten opp. Og gjelden var faktisk på vei nedover da pandemien rammet flybransjen. Men den var ikke lav nok til at regjeringen ønsket å gå inn med direkte pengestøtte.
Å gi penger til et selskap med 69 milliarder i gjeld, er for risikabelt, mener næringsminister Iselin Nybø. Økonomen i Jacob Scharm er kanskje enig med henne? Men ikke konsernsjefen i ham.
I alle årene med Bjørn Kjos er man blitt godt vant til turbulens i Norwegian. I dag er alle i Norwegian skjønt enige om at litt turbulens er å foretrekke hvis alternativet er landjorda. Og denne gangen står de ansatte naturlig nok last og brask med sjefen. Det har ikke alltid vært tilfellet.
Drøyt 2000 norske arbeidsplasser står i fare dersom Norwegian må lande for godt. 1600 av dem er allerede permittert. Det er Scharms kronargument.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen