Næringsliv

Drømmer om kondomboom

Hvert år importerer Norge rundt 7 millioner kondomer. Ifølge Tone-Berit Lintho i RFSU burde tallet snarere vært det dobbelte. - Det er et marked med stort potensial, mener hun.

Publisert Sist oppdatert

Det er slutt på den tiden da nordmenn måtte til barber- eller frisørsalongen for å skaffe seg kondomer. Borte er også gråpapiret som skulle sørge for absolutt diskresjon til de flaue kundene. I dag er dagligvarebutikker den vanligste salgskanalen, tett fulgt av apotek, kiosk og bensinstasjoner. Selv om tilgjengeligheten har økt drastisk de siste 30 årene, har markedet imidlertid holdt seg relativt stabilt.

- Tallet har de siste årene svingt fra i underkant av 7 millioner kondomer til litt over 8 millioner, forklarer daglig leder Tone-Berit Lintho i RFSU Norge.

På begynnelsen av 90-tallet lå tallet betraktelig høyere.

- Toppen ble nådd i 1990, med 9,9 millioner importerte kondomer. Forklaringen er enkel: Frykten for AIDS fikk forbruket opp, sier Lintho.

Beregninger RFSU har utført, viser at det er plass til langt flere kondomer på det norske markedet.

- 15 millioner er et realistisk tall. Det er ingen tvil om at det er stort potensial i kondommarkedet. Utfordringen er å få folk til å bli flinkere til å beskytte seg, men det er ingen enkel jobb.

NORDMENN PÅ JUMBOPLASS

Hver nordmann bruker i gjennomsnitt 1,7 kondomer per år. Finland topper med sine 2,3 kondomer per innbygger den nordiske statistikken. Der har butikkene gjerne satt av en hel hyllemeter til forskjellige varianter av gummiproduktet.

Tone-Berit Lintho sier det er vanskelig å forklare hvorfor finnene er ivrige brukere, men tror kanskje de er litt mer liberale enn sine norske naboer.

- De har mer sauna og vodka, og det spiller muligens inn, spøker hun.

Kondomforbruket hos svenskene og danskene ligger på henholdsvis 1,8 og 1,9. Til sammenligning ligger katolske Spania skyhøyt over, med et forbruk på 3,1 kondomer per innbygger i året.

Ettersom markedet er relativt lite i Norge, er verdien i kroner nokså lav. RFSU Norge anslår at totalmarkedet utgjør rundt 40 millioner i forbrukerkroner.

Selv om kondomsalget varierer lite fra år til år, er det en del svingninger i løpet av årets måneder.

- Vi selger 18 prosent mer i mai, juni og juli. Dessuten ser vi en liten økning før julebordsesongen, i månedsskiftet november-desember, forklarer Lintho.

RFSU DOMINERER

Både det nordiske og det norske kondommarkedet domineres av RFSU. Organisasjonen ble grunnlagt i Sverige på begynnelsen av 30-tallet av den norske prestedatteren Elise Ottesen Jensen. Overskuddet av salget går til seksualopplysning.

RFSU har Norden som sitt viktigste hjemmemarked, men selger også kondomer i land som Russland, Sveits, Tyskland og Japan. Det norske datterselskapet har en markedsandel på rundt 90 prosent, og regner SSL Internationals Durex som sin viktigste konkurrent. Kondomeriet og Beate Uhse er andre viktige aktører.

Selv om den ideelle organisasjonen jobber hardt for å beholde sin sterke posisjon, frykter ikke Lintho konkurranse.

- Målet er at totalmarkedet skal øke. Det vil komme både oss og konkurrentene våre til gode. Jeg tror også vi kan få nyttig drahjelp av hverandre, sier RFSU-sjefen.

Hun har imidlertid ikke noe svar på hva som må til for å få kondomforbruket til å stige.

- Pekefingeren virker nok bare mot sin hensikt. Vi har stor tro på humor som virkemiddel. I tillegg må vi sørge for å bringe informasjon ut til folk. Vi jobber derfor kontinuerlig med å være der de unge er. Det gjelder å få nordmenn til å skjønne at kondomer er kult, smiler Tone-Berit Lintho.

Powered by Labrador CMS