Næringsliv
Dyrekjøpt utenlandserfaring
IKM Gruppen hadde ikke noe valg. De måtte etablere seg i utlandet. Det kostet dyrt. Nå har de lært.
Stavanger: Det var et slit. Vi tapte penger så det plystret i starten, sier IKM-sjef Ståle Kyllingstad.
Ledelsen i IKM Gruppen mente at de var nødt til å ekspandere til utlandet for å få muligheter til vekst. IKM har i første omgang pekt ut fire områder hvor selskapet har etablert kontorer; Canada, Singapore, Storbritannia og Spania står foreløpig på listen. IKM er en multidisiplin-underleverandør til olje- og offshoreindustrien, som leverer produkter som ventiler, motorer, elektro/instrumentering og automasjonsprodukter, og tjenester som blant annet engineering og prosesstyring.
- Jeg har stor tro på internasjonalisering, og for vårt selskap er det nødvendig. Du er veldig sårbar hvis du bare står på ett marked på én kontinentalsokkel. Det norske området er modent, og det kan føre til at du ikke får nok aktivitet, sier Kyllingstad til Økonomisk Rapport.
UHELDIG BLANDING
Spanjolene har de siste årene kapret store kontrakter på nybygg, som for eksempel Snøhvit, det betyr muligheter for IKM Gruppen. Gjennom selskapet IKM Testing konkurrerer de i Spania på ferdigstillelse av rør-, prosess,- og hydraulikksystem.
Men å gå fra det kjente hjemmemarkedet og til utlandet kan by på store utfordringer. IKM-sjefen har ingen problemer med å anslå at selskapet har tapt mellom fem og ti millioner kroner på feil de gjorde i utlandet.
- I Spania hadde vi i begynnelsen en blanding av stedlig ledelse og engelskmenn med internasjonal erfaring. Den blandingen skulle vise seg å ikke være så heldig, sier Kyllingstad.
IKM Testing Spain SL ble etablert i 2002 og er sentralt lokalisert i Cadiz i nærheten av betydelige verft som Izar og Dragados. Kontoret har rundt 20 mann på kontoret og på site. Ifølge Kyllingstad var problemet at kontoret i oppstarten fikk for stor tillit.
- Vår generelle feil var at vi hjemme i Norge ikke var nok oppi kundene våre, vi visste ikke hva som egentlig skjedde, og hva den stedlige ledelsen gjorde. Tilbakemeldingene vi fikk ble ofte tatt for god fisk. Vi kunne ikke arrestere dem når de ga en forklaring på hvorfor de tapte en jobb, fordi de forteller en historie som er tilpasset sin situasjon, forteller Kyllingstad.
- Er det fordi de sitter og lurer på hva dere tenker og mener?
- Nei. Folk som tar slike jobber har ofte store ambisjoner, og noen har større ambisjoner enn evner, sier han.
TETT OPPFØLGING
Kombinasjonen av stedlig ledelse og engelskmenn fungerte altså ikke. Kyllingstad mener derimot at kombinasjonen av nordmenn og stedlig ledelse er bra for et norsk selskap. Det gir selskapet innsikt i kulturen. Dessuten gir stedlig ledelse nærhet til kundene og viser at du satser i landet du etablerer deg i. Det er viktig fordi folk ønsker å kjøpe av sine egne landsmenn.
- Kombinasjonen av nordmenn og stedlig ledelse er den beste for oss fordi vi da får den beste oppfølgingen. For oppfølgingen må være tett. Det som skjer på kontorene utenlands er lite i forhold til det du gjør hjemme, og det betyr at du i Norge må ha en overkapasitet på ledelse og utstyr, slik at du er i stand til å følge opp i utlandet og gjøre de rette valgene, sier Kyllingstad.
Samtidig er det viktig at utenlandssatsingen ikke tar for mye av oppmerksomheten på hjemmemarkedet. Da er det fare for at omsetningen får en dipp.
SNUDDE
Nå har imidlertid IKM-sjefen lært av feilene. Utenlands omsatte selskapet for cirka 90 millioner kroner i fjor, med et resultat på syv-åtte millioner.
- I fjor gikk det bedre. Årsaken til det er at vi har brukt mye mer tid. Du må bruke dine beste folk, dine beste ressurser, da får du det til. Det nytter ikke å stille med et B-lag når du skal ut i europacupen.
Om fem år tror han de vil omsette for 300 millioner kroner utenfor Norge.
IKM Gruppen
Konsernsjef og gründer Ståle Kyllingstad er en 44 år gammel jærbu som er utdannet petroleumsingeniør fra Høgskolesenteret i Rogaland. Han startet IKM Gruppen i 1989. IKM står for instrumentering, kalibrering og måleteknikk.
IKM Gruppen er en gruppe serviceselskap innenfor oljeindustrien som er dannet via organisk vekst og oppkjøp. Om lag 900 ansatte sørget for en omsetning på rundt 820 millioner kroner i 2004 og et resultat før skatt på 35-40 millioner kroner. Ståle Kyllingstad eier alle aksjene i IKM-Gruppen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen