Næringsliv
Egen kredittverdighet god
Kredittratingen fra Creditinform viser at selskapet selv har den beste kreditverdigheten. 79 av 100 mulige poenger. Selskapet tjener penger, og er nå nylig kjøpt opp av en internasjonal kjempe.
Selskapet som leverer forbrukernes kredittinformasjon til bankene, får gode skussmål i egen kredittvurdering. Den beste kredittverdigheten ligger i poengområdet mellom 75 og 100 poeng. Og innenfor der ligger Creditinform. Og utskriften viser at trenden for selskapet er positiv. Egenkapitalen, inntektene og resultatet øker. Ja, og så har de heller ingen betalingsanmerkninger...
Men så var det da også meget gode tall selskapet kunne presentere ved slutten av 2002. Omsetningen gikk opp med rundt 3 prosent. Noe som ikke er den største oppgangen. Men når det hele skjer i et tidsperiode hvor store deler av det norske næringslivet krabber på knærne er det straks mer imponerende. Men uansett er det resultatfremgangen som imponerer mest. Driftsresultatet er forbedret med nesten 10 prosent, og resultatet før skatt har økt med 30 prosent. Og som om ikke det er nok. Administrerende direktør Lars Carlsson kan fortelle at resultatene preges av ekstraordinært høye goodwillavskrivninger.
- Hadde vi sett bort i fra de høye goodwillavskrivningen ville driftsresultatet vært betydelig høyere, forteller han.
Det er økt kundetilgang som er årsaken til det forbedrede resultatet. Samtidig preges bransjen av mange faste kostnader og færre variable. Når man så kommer over et vist omsetningsnivå vil dermed hver krone i inntekt gi et stadig bedre dekningsbidrag, påpeker Carlsson.
- Hvordan ser 2003 ut i forhold til 2002?
- Det ser bra ut per første halvår, og vi ligger an til å nå den budsjetterte omsetningsøkningen på fem prosent.
Det er vanskelig å si hva som er inntektsdriveren i forretningsinformasjonsmarkedet. Dårligere tider skulle kanskje føre til at flere etterspør kredittvurderinger, ettersom risikoen for å handle med bedrifter med dårlig økonomi øker. Men dårlige tider kan også bety at flere bedrifter går konkurs. Slik at det blir færre kunder.
- Teoretisk skulle vi kanskje få mindre etterspørsel i dårlige tider. Men slik er det ikke. Bransjen viser seg å være relativ lite påvirket av konjunkturene. Selv om det er dårlige tider, flytter folk og refinansierer lånene sine. Men vel så viktig som konjunkturene er det med bevegelser i rentene. Ettersom mange også da velger å refinansiere når renten endrer seg mye, merker vi også økt aktivitet når dette skjer, forteller Carlsson. Tydelig fornøyd med sentralbanksjefens grep den siste tiden.
KJØPT OPP
Det er også andre som har fått øynene opp for de gode resultatene til Creditinform. Tidligere i år meldte de om at verdens største kredittopplysningsbyrå, Experian, hadde kjøpt opp selskapet. I pressemeldingen går det frem at Experian har mer en 40.000 kunder fordelt på 60 land og 13.000 ansatte. De omsetter for mer en 1,1 milliarder engelske pund hvert år.
- Før det ble en kjøpsprosses har de fulgt med på oss i en lang periode. De er forsiktige og grundige, sier Carlsson.
- Hvor viktig var det å få inn en stor utenlandsk eier?
- Vi har jo klart oss bra alene, men nå har vi fått større resurser i ryggen. Det vil styrke oss både på kompetanse og når det gjelder nye løsninger mot våre kunder. Men kundene trenger ikke frykte av vi skal slukes av en gigant. Experian har som policy å ha sterk lokaltilknytning, og oppfatningen om at det er de som sitter nært kunden som har kjenner markedet, sier Carlsson.
| Creditinform AS | |||
| Millioner kroner | 2002 | 2001 | Endr. |
| Driftsinntekter | 156 | 151,1 | 3,30 % |
| Driftsresultat | 19,2 | 17,5 | 9,70 % |
| Resultat før skatt | 10,5 | 8,1 | 30,20 % |
| Kilde: Creditinform |
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen