nyheter

Elendig resultat i P4

Radiokanalen P4 opplever lytterrekorder, men økonomisk går det svakere. Mediebyårene er mer opptatt av å sende penger til internett.

Publisert Sist oppdatert
P4 Radio Hele Norge hadde driftsinntekter på 69,1 millioner kroner i annet kvartal 2006, og endte dermed med en omsetning på samme nivå som i 2004.Dette er en nedgang på 15 prosent fra fjorårets sterke annetkvartalsomsetning på over 81 millioner kroner, melder selskapet.Konsernets driftsresultat ble 9,2 millioner kroner mot 26,6 millioner i samme kvartal i fjor, etter ekstra belastninger på 6 millioner i kjølvannet av nemndsaken med Gramo.Resultat etter skatt er redusert fra 19,4 millioner kroner i fjor til 6,6 millioner kroner i år. Adm.dir. Kalle Lisberg er ikke tilfreds med resultatutviklingen i annet kvartal.- Vi har stålkontroll på kostnader og P4 har aldri hatt så mange lyttere registrert som nå. Likevel ser det ut til at vi første halvår har mistet noe av oppmerksomheten hos mediebyråene. Dette skaper problemer for oss som tradisjonelt har hatt 70 prosent av omsetningen kanalisert gjennom disse, sier Lisberg.- Vi er imidlertid fornøyd med vår egen innsats for å kompensere for mediebyråenes bortfall gjennom direkte salg. I første kvartal klarte vi å kompensere alt, men i annet kvartal var svikten hos mediebyråene så kraftig at vi bare maktet å kompensere deler av det, sier han.MIO-tallene viste en nedgang i mediebyråenes radioomsetning på cirka 12 prosent i første kvartal, og på hele 21 prosent i annet kvartal.- Det er jo litt rart at radio skal tape så mye omsetning hos byråene når totalmarkedet vokser med mellom 5 og 10 prosent, men det er vårt ansvar som ledende aktør i radiomarkedet å forsøke å snu denne utviklingen. Foreløpige tall for juli og august viser at vi er i gang med å få til dette, sier Lisberg.MISFORNØYD DIREKTØRNEDGANG HOS MEDIEBYRÅENESjekk P4-aksjen her.
Powered by Labrador CMS