jobb og ledelse

En ekte entreprenør

Steve Case er mannen bak AOL. Han er ikke oppfinner, og ikke gründer. Han er entreprenør. En ekte sådan.

Publisert Sist oppdatert

Det er nemlig store forskjeller mellom de tre. Og Steve Case tilhører definitivt den siste gruppen.

For 20 år siden, i 1985, grunnla Case AOL. Han hadde en vanskelig jobb med å forklare skeptiske tilskuere at «interaktive tjenester» var fremtiden. Det tok ti år før det begynte å ta av. Men da tok det av til gangs.

Etter fem år med eksplosiv vekst, ble AOL fusjonert med Time Warner i en gigantavtale. Case ble en meget velholden mann, akkurat før dotcom-kræsjet kom.

AOL Time Warner viste seg å bli et tapssluk, og tre år senere var Case på vei ut av selskapet. Med en formue på 800 millioner dollar behøvde ikke Case løfte en finger resten av livet. Men slaraffenlivet passer ikke for en entreprenør.

- Å bygge opp AOL var en 20 år lang reise, og jeg oppdaget at det jeg likte best, var de ti første årene hvor vi bygget opp firmaet. Hvor vi hadde et røft konsept, og prøvde å forme markedet, sa Case til den britiske avisen The Daily Telegraph.

Og dermed har han begynt igjen - og denne gangen ønsker han å hjelpe andre entreprenører. «De beste entreprenørene har de beste drømmene - vårt fokus er å gjøre dem til virkelighet.» Med sitt nye selskap, Revolution, som så dagens lys i april, lanserer Case seg som «business builder», ikke investor. Det betyr at Revolution kommer til å kjøpe seg inn i noen få selskap som har potensial til å bli ledende i sin sektor. Deretter stiller Revolution et styre med spesialkompetanse på området til disposisjon, og hjelper til å utforme en slagkraftig strategi. Foreløpig ser det ut til at det er helse, velvære og resorts Case fokuserer på.

Men tilbake til disse forskjellene mellom oppfinnere, gründere og entreprenører.

- Vi må skille mellom oppfinneren som kommer opp med mulige nye produkter eller produksjonsmetoder, og entreprenøren, den som tar den nye løsningen til markedet, sa bedriftsrådgiver og forsker Jan-U. Sandal nylig til Ukeavisen Ledelse.

En gründer er derimot bare en som utnytter kjent teknologi innenfor en kjent næring, ifølge Sandal. Og mens gründeren er ute etter å gjøre butikk, ønsker entreprenøren å drive med noe ingen har gjort tidligere.

Den beskrivelsen passer godt på Steve Case.

- Det er ikke noe spørsmål - jeg liker å bygge opp noe bedre enn å drive det. Og jeg liker å lete etter måter å maksimere muligheter på, ikke minimere risiko.

- Du er nødt til å tro at det bare er et spørsmål om tid, og være villig til å fortsette å jobbe. Det var utholdenheten og staheten, selvtilliten og visjonen, som betalte seg. Du er nødt til å få ting til å skje. Det er disse egenskapene en entreprenør har, sa Case.

Har du det som trengs?

  • Er du beredt på å risikere alt - personlige eiendeler og omdømme - for å lykkes?
  • Er du villig til å jobbe hardt og mye, antagelig på bekostning av privatlivet? Foretrekker du å ta raske avgjørelser, basert på magefølelsen?
  • Liker du å dominere det som skjer? Arbeider du ut fra tillit i stedet for kontakter?
  • Kan du takle at du mislykkes, og reise deg og begynne på nytt igjen?

Kan du svare ja på disse spørsmålene, da er du ifølge Steve Case en entreprenør.

Powered by Labrador CMS